Hoe Groen is onze toekomst?

Communication / Media / News

groen vert thomas-lambert-407374-unsplashDat groen de verkiezingen kleurde, kan niemand zijn ontgaan. In Vlaanderen, in Brussel en in Wallonië gingen de groene partijen Groen en Ecolo er op heel veel plekken op vooruit. Een reden om enkele maanden terug in de tijd te gaan en nummer 2018/3 van PUB nog eens uit de kast te halen.
cover PUB 3
Waarom? U vindt er interviews met kopstukken van die twee partijen over politieke communicatie. Hieronder vindt u bijvoorbeeld het begin van het interview met Meryem Almaci en Jonas Dutordoir van Groen.
Groen slaagde erin om in enkele jaren tijd een sterk merk uit te bouwen. Wat is hun geheim? Partijvoorzitter Meyrem Almaci en directeur communicatie Jonas Dutordoir laten in hun kaarten kijken. 
Het klinkt misschien als een vloek in de kerk, maar mogen we Groen als een merk bekijken?
Meyrem Almaci: “Absoluut. Sinds de naamsverandering in 2003 hebben we alle zeilen bijgezet om van Groen een sterk merk te maken. Het begon met onze campagne ‘De bal ligt in uw kamp’. We communiceren op alle niveaus met een herkenbare huisstijl en tone of voice. Of je nu surft naar onze website, onze Facebookpagina of een affiche bekijkt, je herkent meteen Groen. Pit en levenslust, dat willen we uitstralen. Het gaat niet louter om een rationele boodschap, we tonen emotie, praten vanuit ons hart, staan dichtbij de mensen. Denk bijvoorbeeld aan onze video met een heldere uitleg over ons voorstel voor het mobiliteitsbudget. Of het filmpje over het bos in Limburg dat moet wijken voor CenterParcs.”
Is Groen dan ook een sterk merk?
Meyrem Almaci: “Wij merken alvast dat onze boodschap inslaat en mainstream wordt. Steeds meer mensen zijn nieuwsgierig naar onze visie. De brede bevolking staat meer open voor ons verhaal. We merken het aan de stroom van reacties en vragen op de sociale media.”
Wie regelt de communicatie? Werken jullie met een communicatiebureau?
Jonas Dutordoir: “We werken niet langer met een communicatiebureau, vandaag regelen wij onze communicatie zelf, we hebben interne medewerkers voor video, design en redactie. Onze schermgezichten volgen een interne mediatraining en wij organiseren workshops e-campaigning. Ik leid een team van een zestal mensen bijgestaan door een aantal vrijwilligers. Zij beantwoorden de honderden vragen die ons bereiken op sociale media. Een huzarenstukje, elke dag opnieuw.De communicatie wordt centraal geleid. Wij geven aan op welke hoofdthema’s Groen wil focussen, leveren content aan waarop men op lokaal niveau kan voortbouwen. Zo komen de ‘local heroes’ – mensen die zich inzetten op lokaal niveau – voor het voetlicht in de lokale edities van ons huis-aan-huisblad.”
(...)
Lees de rest in PUB Magazine of op pub.be.