Hoe groot is uw ecologische voetafdruk?

Marketing / News / Research

Mercedes-Benz Tijdens de Europese Week van de Mobiliteit (16-22 september) staan we allen stil bij ons verplaatsingsgedrag en kunnen we proeven van allerlei initiatieven zoals autodeelsalons, thuiswerkdagen en Car Free Days. Maar hoe denkt de Belgische automobilist nu eigenlijk over de klimaatproblematiek en hoeveel belang hechten we nu echt aan onze eigen ecologische voetafdruk? Schakelen we binnenkort met z’n allen over op elektrische wagens of kijken we liever de kat uit de boom? Mercedes-Benz en Global Image zochten het uit met een online onderzoek uitgevoerd door iVOX.
Veel geblaat, weinig wol
Van de 1000 ondervraagde Belgische automobilisten uit verschillende leeftijdscategorieën is meer dan 70% ervan overtuigd dat we minder de auto moeten nemen en ruim de helft geeft aan de auto zoveel mogelijk te laten staan. Hoopgevende intenties en overtuigingen, maar wat betekent dit concreet? Uit nader onderzoek blijkt immers dat bijna 5 op 10 zegt weinig te kunnen doen aan de opwarming van de aarde en dat die taak bij de overheid en het bedrijfsleven ligt. Bovendien geven dezelfde 'duurzaamheidsstrijders' aan dat hun persoonlijk gedrag weinig invloed heeft. Dit resulteert dan ook in weinig daadkracht als het gaat om het gebruik van alternatieven voor de auto. Slechts 8% van de ondervraagden neemt het openbaar vervoer voor een ritje van maximum 5km en dat is niet omdat we allemaal fluitend de deur uit wandelen: slechts 28% pakt de fiets of gaat te voet. 60% stapt in de auto.
Geen afscheid van de auto. Delen dan maar? 
Als we voor een ritje van 5km al in de auto stappen, lijkt een definitief afscheid van de vierwieler ver weg. Met deze gedachte zijn er de afgelopen jaren al tal van initiatieven genomen. Stap in bij een medeweggebruiker met de handige app die alle carpoolparkings voor je verzamelt. Verhuur je auto op drivy.be of huur de auto van je lieve buurman via caramigo.be. Het klinkt allemaal zo leuk, maar ondanks verwoede pogingen van overheid en enthousiaste organisaties wint het autodelen nauwelijks terrein. Dit onderzoek onderstreept nog maar eens dat wij Belgen onze eigen auto en privacy toch net iets belangrijker vinden dan het milieu en de opofferingen die we moeten doen om te carpoolen. Slechts 15% overweegt gebruik te maken van autodeelsystemen.
Elektrisch rijden: de eerste vonken slaan over op mannen en millenials
Dat we gehecht zijn aan onze vierwieler en deze niet willen inruilen voor autodeelsystemen of het openbaar vervoer staat vast en hiermee lijkt elektrisch rijden de oplossing voor milieuvriendelijke mobiliteit. Er is dus nog hoop want het onderzoek laat zien dat nu al meer dan 2 op de 5 Belgen in de toekomst elektrisch wil rijden. Hoewel de vrouw iets meer begaan is met het milieu is het toch vooral de man die zichzelf wel in een elektrische wagen ziet zitten (47% tegenover 35%). Kijken we naar de leeftijd, dan zien we dat de 55-plusser koeltjes staat tegenover de opwarming van de aarde en dus niet bepaald een aanjager is van de elektrische revolutie: slechts 29% overweegt elektrisch te rijden. De millenials (leeftijdscategorie ≤ 34) scoren het best, met 50%.
Verbeteringen vereist: 'elekritische' consument 
Hoewel maar liefst 38% van de Belgische automobilisten hoopt dat zijn/haar volgende wagen een elektrisch exemplaar zal zijn, is er nog een hoop werk aan de winkel voor overheid en bedrijfsleven. 3 op 4 van de Belgen geeft aan wel een elektrische wagen te willen kopen, maar wacht op verbeteringen. Als puntje bij paaltje komt blijkt vooral het aantal laadpalen een issue, want 83% van de Belgen zegt dat er te weinigzijn. En meer dan de helft (55%) vindt dat het veel te lang duurt om een elektrische wagen op te laden. Bovendien vindt 86% van de Belgische automobilisten elektrische auto’s te duur. De kritische houding van de Belg ten opzichte van het aantal laadpunten is niet ongegrond: vergelijk de kaart met openbare oplaadpunten maar eens met onze noorderburen en er je ziet dat er nog een flinke kloof gedicht moet worden. Met de goedkeuring van het plan 'Clean Power for Transport' is de uitbreiding van het netwerk nu wel in een stroomversnelling geraakt en mikt alleen al Vlaanderen op minimaal 2500 openbare laadpalen binnen 2 jaar.