Hoe meetbaar is diversiteit?

Communication / News

Diversiteit en inclusie staan vandaag hoog op de agenda – de reden waarom de vakverenigingen ACC, UBA, VIA en UMA met een speciale D&I Guide kwamen. Het onderwerp zorgt vaak voor boeiende discussies, alleen blijft de vraag hoe we de daaruit voortvloeiende inzichten kunnen operationaliseren.

Johan van Mol was tot voor kort chief strategy officer bij Wunderman Thompson Benelux, en werkt momenteel aan een eigen platform om diversiteit en inclusie meetbaar te maken. Hij weet als geen ander dat dergelijke waarden soms voor moeilijke vragen zorgen: “Zo hebben we de employer branding gedaan voor de magazijnen van een wereldwijde e-commercespeler – een bedrijf met een van nature enorm divers personeelsbestand en dito communicatie,” stelt hij. “Bij de productie en casting voor hun campagnes rees echter de vraag in hoeverre we rekening moesten houden met pakweg de lokale realiteit op de Oost-Europese markt, waar de bevolking veel homogener is.”

De rol van human resources

“Daarnaast merkten we bij datzelfde bedrijf dat de functieomschrijvingen in de vacatures zelf vaak moeilijk te begrijpen waren en een zeer hoog taalniveau vereisten,” vervolgt Johan van Mol. “Het was dus zaak om die teksten zo toegankelijk mogelijk te maken voor het doelpubliek.”

Hij ziet dat veel grote ondernemingen tegenwoordig een chief diversity officer of iets gelijkaardigs hebben – die persoon is vaak nauw betrokken bij het personeelsbeleid. Tegelijkertijd is het duidelijk dat het om een transversale functie zou moeten gaan die de verschillende bedrijfssilo’s overstijgt, want diversiteit en inclusie zijn de verantwoordelijkheid van eenieder binnen de onderneming. “Bedrijven zijn nog op zoek naar de juiste manier om zo’n rol in te vullen, en vaak worden zo’n profielen nog niet of te weinig betrokken bij pakweg marketing en communicatie.”

>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE