Hoe ontstopt u adblockers?

Communication / Media / News

Ad-Blocker-iphoneAdblockers bezorgen reclameprofessionals en contentbeheerders veel kopzorgen. Ze worden erg gewaardeerd door surfers en hebben dan ook een grote impact. Hoe moeten we daarmee omgaan? Boondoggle draaide vorig jaar de rollen even om en rekruteerde door mensen aan te spreken die adblockers gebruiken. Bij het zoeken naar een antwoord op hoe we met adblockers moeten omgaan, kunnen we eigenlijk de hele reclamesector in vraag stellen. PUB Magazine trok uit op onderzoek.

Ter herinnering: adblockers zijn filters die een groot deel van de onlinereclame tegenhouden. Heel wat mensen zijn er dol op, want ze laten hen toe om ongestoord te surfen, ook mobiel. Soms heeft het ook te maken met een reflex ter bescherming van het privéleven. Wereldwijd zijn er meer dan tweehonderd miljoen gebruikers van adblockers. Dat heeft uiteraard een gevolg op de impact van onlinereclame die zijn markt daardoor ziet verzwakken. De meest populaire filters zoals Adblock en Adblock Plus, die bij ons 90% van de markt vertegenwoordigen, blokkeren sommige sites zelfs helemaal, tot grote ergernis van adverteerders en uitgevers. Voor die laatsten betekent dat een wereldwijd verlies van meer dan 40 miljard euro, wat een verdubbeling inhoudt over de afgelopen twee jaar. Google heeft onlangs zelfs aangetoond dat meer dan de helft van de online reclamecampagnes de adverteerders geld doet verliezen, aangezien heel wat merken onzichtbaar zijn geworden. Een zwaar dilemma, gezien het feit dat de merken doorgaans één vijfde van hun reclamebudget online besteden.

Meer lezen doet u in PUB Magazine.