Highjacken Mortierbrigade en Twin Toes Spotify-playlists?

Crea / News

“Wake up and smell the coffee”, “Happy Beats” en “Lost in The Woods”. Als deze namen je bekend in de oren klinken, dan ben je waarschijnlijk één van de miljoenen volgers van deze officiële Spotify-playlists. Voor hun luisteraars zijn deze playlists een revolutionaire manier om nieuwe muziek te ontdekken en om muziek te beluisteren die past bij een bepaalde sfeer (lopen, avonden met vrienden, yogasessies, enz.). Maar voor muzikanten is opgenomen worden in deze playlists de ultieme droom. Een unieke kans om van de ene dag op de andere miljoenen nieuwe fans te verwerven. Het spreekt voor zich dat een plaatsje niet goedkoop is en dat de competitie hevig is... Twin Toes, een jong indiepopduo uit Brussel, lijkt een miraculeuze manier bedacht te hebben om erin te slagen: “Lost in Playlists”, een lied met een daarbij horende videoclip dat speciaal gecreëerd werd om de aandacht te trekken van Spotify-playlistcurators. “Elke band wil zijn nummers in de officiële playlists. Het leek ons wel grappig om het omgekeerde te doen. De playlists in een nummer steken.” Mortierbrigade hielp hen daarbij.

Dus hoe verdien je een plaatsje in een officiële Spotify-playlist? Via het Spotify for Artists-platform kunnen artiesten en labels hun nieuwe releases pitchen aan Spotify-curators. Zij beslissen of het nummer past in één of meerdere van hun playlists. De Editorial Playlists worden dus 100% manueel samengesteld, en niet via een algoritme zoals ‘Je Wekelijkse Ontdekkingen’. Of door doorsnee luisteraars zoals de User Playlists.

De curatoren beluisteren elke dag duizenden nummers om pareltjes te ontdekken die hun playlist kunnen verrijken en om luisteraars een betere beleving te geven. Maar met 60.000 releases per dag op Spotify is het vanzelfsprekend dat je song moet opvallen in de massa.

Twin Toes, een gloednieuwe indiepopband, heeft misschien wel ontdekt hoe ze de aandacht van Spotify curatoren kunnen trekken. De pop-avonturiers Antoine Geluck en Nicolas Mouquet kwamen op het ingenieuze idee om de namen van officiële Spotify-playlists te gebruiken in de songtekst van hun nieuwe single ‘Lost in Playlists’.

Antoine Geluck licht toe: “We kwamen tot het besef dat als we verschillende playlistnamen achter elkaar plaatsen, we zinnen konden maken en een verhaal konden vertellen.” Nicolas Mouquet gaat verder: “Het was een complexe puzzel, maar we zijn er volgens mij in geslaagd om een poëtisch nummer te schrijven. Ook al was het basisidee dat niet. “Lost in Playlists” is niet gewoon een marketingidee. Het nummer gaat over iemand die liefdesverdriet probeert kwijt te raken via muziek, zich verliezend in al die Spotify playlists. We gaan over van de ene emotie in de andere, van de ene sfeer in de andere...”

Het lied, dat overigens geniaal gecomponeerd werd, heeft ook een muziekvideo waarin de twee artiesten een parodie maakten op alle 33 covers van de officiële playlists die in de songtekst voorkomen. Een titanenwerk dat je kan ontdekken in de making of. Twin Toes preciseerde dat het niet hun doel is om in alle 33 playlists te belanden die ze hebben gehighjackt, maar wel in minstens één ervan. Of het hen lukt, zal de toekomst uitwijzen. Intussen kan u hen alvast volgen op Spotify.

Credits

Client: Capitane Records - Twin Toes
Client contacts: Nicolas Michaux, Antoine Geluck

Agency: mortierbrigade
CEO: Jens mortier
Executive Creative Director: Joost Berends Brand Design Director: Philippe Deceuster Strategic Director: Vincent D’Halluin

Creatives: Geoffrey Masse, Nicolas Mouquet Copy NL: Adriaan De Laender

Lead Producer: Amandine Clio
Head of production : Charlotte Coddens
PR Manager: Aurélie De Burbure, Hanne Polé Social: Lisa Smets,
Social creative: Louis Vielle
Digital Strategic planner: Laura Deknock Editor: Jelle Stroo

Design: Patrick Downie, Geoffrey Masse Music: Twin Toes

Director: Simon Vanrie
Director of Photography: Romain Ferrand
Focus Puller: Bjorn Defrere & Camilla de Souza Bispo
Camera assistant: Sara Van Acoleyen
Gaffer: Florent Bagard
Best boy: Maël Ferung
Production company: Bounce Rocks
Producer: Femke Verstuyft
Production assistants: Marie-Lou Obdeijn, Josefine Morrens, Charlotte Eggericks & Leonie Borgs Grading: Nicolas Dedecker

Thanks to:

Eye-Lite Lites Vidisquare De Haan