Hoe zichtbaar is uw digitale advertentie?

In het licht van de recente marktevoluties analyseerde OPPA in samenwerking met De Persgroep Publishing, IPM Group, Groupe Rossel, Les Editions de l’Avenir, Roularta Media Group en Mediahuis de zichtbaarheid van advertenties op Belgische premiumcontentsites.
Onder leiding van de Media Rating Council (MRC) werd in 2015 een definitie voor viewability geïntroduceerd:
- voor standaard displayformaten geldt dat de online advertentie als zichtbaar wordt beschouwd als 50 procent van de pixels minimaal 1 seconde in beeld is geweest.
- voor formaten met een oppervlakte van 242.500 pixels of meer geldt een minimum van 30 procent.
- Deze standaard geldt alleen voor desktop.
- voor video geldt dat de online advertentie als zichtbaar wordt beschouwd als 50 procent van de pixels minimaal 2 seconden in beeld is geweest.
- Meer specifieke formaten zoals sponsorship en native ads zijn vandaag niet voldoende meetbaar
De nauwe samenwerking met Sizmek/Mediamind, het vooraf bepalen van de doelstellingen en het bepalen van een duidelijk kader leverden accurate resultaten en learnings op. Hoe minder impressies meetbaar zijn, hoe lager de betrouwbaarheid van de zichtbaarheidsscore. Voor de onderzochte impressies lag de zichtbaarheid op een mooie 93%; Dat leverde een zichtbaarheidsscore (of viewability rate) op van 59%.
Uiteraard moet de evaluatie gebaseerd zijn op de juiste interpretatie van paginapositie, in combinatie met het formaat. Formaten bovenaan de pagina hebben over het algemeen een hogere zichtbaarheidsscore als formaten die zich in het midden of onderaan bevinden, wat niet betekent dat de click through rate of conversiegerelateerde kpi’s van deze laatste posities ook lager liggen. Rechterposities of skyscrapers hebben over het algemeen een lagere zichtbaarheid als de topposities, omdat op sommige schermresoluties de advertentie niet volledig zichtbaar is. En de rectangle posities bestaan uit half pages en rectangles, waarbij de half page gedeeltelijk boven de scroll staat en gedeeltelijk onder de scroll.
Het volledige rapport vindt u hieronder, we besluiten alvast met de viewabity's per formaat: leaderboard (83%); large leaderboard (73%), wide skyscraper (69%), medium rectangle (64%), half page (61%), skyscraper (52%) en XL rectale (23%).
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]