Hoelang werk jij voor 67 cent? Een cacaoproducent in West-Afrika een hele dag.
Hoelang werk jij voor 67 cent? Met deze slogan lanceert Fairtrade Belgium zijn nieuwe campagne voor de Week van de Fair Trade (3-13 oktober 2018). Hou je ogen open: de hele week kom je (in samenwerking met Vivacité, La Une en ook PUB) berichten tegen op televisie, online, op sociale media en... hebben we wat verrassingen in petto. Blader eens door ons septembernummer en zie wat sommige van onze columnisten schreven. De Fairtrade-campagne is getekend Darwin.
De cacaosector in de kijker
Verschillende inspanningen van de industrie (en andere spelers in de sector) om cacao duurzamer te maken, kunnen geen leefbaar inkomen garanderen voor de producent. Daarbij komt dat de prijs van cacao in 2017 op een historisch laag punt stond, wat een extra en onhoudbare last voor de producenten betekende. Als gevolg hiervan blijft de meerderheid van de cacaotelers in extreme armoede leven. Die omstandigheden werken de opkomst van lokale problemen, zoals kinderarbeid en massale ontbossing, nog meer in de hand.
De situatie is vooral zorgwekkend in Ivoorkust en Ghana, twee landen die samen meer dan 60% van alle cacao produceren die beschikbaar is op de wereldmarkt. Hun cacao mag dan wel heel begeerd zijn, maar paradoxaal genoeg leeft de meerderheid van deze producenten van minder dan 0,67 eurocent per dag.
De schaduwkant van chocolade is al decennialang bekend bij bedrijven en overheden. Maar ondanks die erkenning nemen kinderarbeid en ontbossing niet af. De grondoorzaak van die problemen wordt namelijk niet aangepakt: de extreme armoede waarin boeren leven.
De Vice-eersteminister en Minister van Ontwikkelingssamenwerking Alexander De Croo startte afgelopen juni met ronde tafelgesprekken over duurzame cacao in België. Dit is dé uitgelezen kans voor de sector, op voorwaarde dat het taboe over de cacaoprijs doorbroken wordt. Want in een duurzame sector zouden producenten aan de andere kant van de productieketen een leefbaar inkomen moeten verdienen. De vraag is: zijn we bereid daar de prijs voor te betalen?
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]
ACCOUNT EXECUTIVE - LIQUID BRUGGE
We zijn op zoek naar een account executive om ons commerciële team te […]