HOEVEEL STERREN ZIET U?

Communication / News / Sustainability

Hoe promoot je als bedrijf zowel economische als duurzame doelstellingen? We stelden die vraag aan Christophe Koninckx, mede-oprichter en CEO van Springtime, een bureau gespecialiseerd in vraagstukken rond duurzaamheid en de sociale en ecologische transitie van bedrijven. Konickx, die zich sinds begin jaren 2000 bezighoudt met zulke topics, benadrukt graag de basisprincipes van ‘cleane’ communicatie.

Hoe doe je dat, een ‘duurzame’ reclamecampagne maken?

“‘Schonere’ campagnes maken kan zeker, zowel inhoudelijk als qua vorm! Dat doe je eerst en vooral door bewezen informatie over te brengen. Als een ecologische belofte niet overeenkomt met de realiteit van het product of het bedrijf, dan zal de campagne de reputatie van het bedrijf schaden. Ten tweede: vermijd discriminatie. De nieuwe generatie is hier bikkelhard in, en gelijk hebben ze. En ten slotte: een campagne die helpt bij het aanpakken van maatschappelijk probleem zal op meer steun kunnen rekenen. Wat betreft de vorm is het aan de adverteerder om alle impact van een campagne op het milieu te minimaliseren, of het nu gaat om factoren tijdens het creatief proces, de productie of de output.”

Sommige bedrijven kiezen oprecht voor duurzame communicatie. Hoe kan vermeden worden dat de consument die inspanningen ziet als greenwashing?

“In essentie betekent greenwashing: mensen doen geloven dat een bedrijf het milieu over de hele lijn respecteert, terwijl maar één van de producten daaraan voldoet. De beste manier om die valkuil te vermijden is door je inspanningen aan te tonen. Wanneer één van je vijf wasproducten zeer vervuilend is, laat dat dan ook weten, en zeg er vooral ook bij wat je aan het invoeren bent om de ecologische voetafdruk van de vier andere verder te verkleinen. Nog beter is het om een panel van consumenten te vormen, om zo hun behoeften te leren begrijpen en ze te betrekken bij het verbeteren van je assortiment.”

[...]

Het volledige artikel leest u hier