Hogescholen helpen toekomstige leerkrachten bij starttoets Nederlands

4schools

Vanaf volgend academiejaar moeten studenten in de lerarenopleidingen verplicht een starttoets Nederlands afleggen met - indien nodig - een bijhorend remediëringstraject. Voor veel jongeren zorgt deze maatregel voor een extra drempel om te beginnen aan een lerarenopleiding aan een hogeschool. "Zeker in Brussel, waar jongeren vaak onzekerder zijn over hun kennis van het Nederlands. Daarom willen we hen helpen en voorbereiden om die starttoets zo goed mogelijk af te leggen," zegt Sarah Vrijdags, onderzoekster bij hogeschool Odisee.

Het lerarentekort in Brussel is al jaren een hot issue in het Nederlandstalige onderwijs en het nieuwe decreet van de Vlaamse overheid, waarbij alle studenten die beginnen aan een lerarenopleiding een starttoets Nederlands moeten afleggen, kan hier mogelijk nog meer druk leggen. Enkele onderzoekers van de Brusselse Nederlandstalige hogescholen Odisee en Erasmushogeschool (EhB) werken daarom via het project 'Klaar voor de lerarenopleiding' samen om meer Brusselse jongeren naar de lerarenopleidingen en dus ook het beroep van leraar te leiden.

"Het doel van ons project is tweeledig," zegt Sarah Vrijdags, die onderzoekster is aan hogeschool Odisee. "We willen enerzijds het lerarentekort aanpakken en anderzijds ook voor meer diversiteit binnen het lerarenkorps zorgen. De verplichte starttoets Nederlands is een uitdaging, maar tegelijk ook een kans om jongeren die voor de klas willen staan intensief te begeleiden om die starttoets zo goed mogelijk af te leggen. Eerst willen we zo veel mogelijk jongeren bereiken en begeleiden. Dan kijken we samen wat hun niveau is om dan via gerichte bijscholing, zowel online als live op woensdagnamiddagen, de kennis van het Nederlands te verbeteren. Zo willen we meer studenten in de lerarenopleidingen én minder uitval tijdens het academiejaar."

Investeren in leerkrachten

'Klaar voor de lerarenopleiding' wordt gesteund door de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC). Eerder was er ook al het project 'Talent for teaching', waarbij het Onderwijscentrum Brussel (OCB) leerlingen uit de derde graad secundair klaarstoomde voor een job in het onderwijs. Een aantal van die leerlingen zullen op 26 april uitgenodigd worden op de startdag van 'Klaar voor de lerarenopleiding' in het gebouw van CAPITAL om te praten over hun ervaringen.

"Het Nederlandstalig onderwijs in Brussel groeit en hiervoor zijn veel leerkrachten nodig," zegt Brussels minister voor Nederlandstalig Onderwijs Sven Gatz. "Het aantrekken en behouden van goede en gemotiveerde leerkrachten is dan ook een prioritaire opdracht van de Vlaamse Gemeenschapscommissie. Met het project 'Klaar voor de lerarenopleiding', waarvoor we vanuit de VGC 144.000 euro uittrekken, willen we op twee doelstellingen inzetten: enerzijds scholieren aanzetten om voor de lerarenopleiding te kiezen en ze ook zo goed mogelijk voorbereiden op de starttoetsen en anderzijds onze lerarenpool 'verbrusselen'."

Zo veel mogelijk jongeren bereiken

Het project is gericht op alle leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs in Brussel. Om extra veel jongeren te bereiken gaan de onderzoekers van hogeschool Odisee en EhB ook samenwerken met CAPITAL vzw, die al enkele jaren werkt aan systemische verandering in de strijd tegen jeugdwerkloosheid in Brussel. Dit doen ze onder andere door in co-creatie met verschillende partners innovatieve manieren te zoeken om jongeren te versterken in hun streven naar financiële onafhankelijkheid.

"Systematische en duurzame verandering zijn natuurlijk enkel mogelijk indien de jongeren vanaf het begin een sterke academische basis krijgen," zegt Hassan Al Hilou, van CAPITAL. "En we weten dat in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel het lerarentekort groot blijft. Op dit moment raken 315 voltijdse jobs als leraar niet ingevuld. Voor nog eens 219 leraren die langdurig afwezig zijn, worden geen vervangers gevonden. Onder meer met dit project willen we Brusselse jongeren warm maken voor een job voor de klas. En tegelijk hopen we zo op meer Brusselse weerspiegeling in de lerarenkorps, wat er meteen voor kan zorgen dat meer Brusselse ketjes kunnen afstuderen."