Home sweet home cinema

CIM

fast & furious 7
CIM Bioscoop 2015 vertoont een geruststellende stabiliteit. Wat Yessica Borny, trading director bij MEC, doet zeggen dat de status quo « niet slecht is op jaarbasis. De totale dekking is duidelijk stabiel, maar als we kijken naar de cijfers op basis van de laatste zeven dagen, dan zien we een achteruitgang met 11% ten opzichte van het rapport van vorig jaar. En van 2,5% ten opzichte van het rapport van het jaar daarvoor. Die achteruitgang heeft vooral te maken met trouwe bezoekers – al wie één of meerdere keren per week komt kijken – en van regelmatige bezoekers – al wie eens om de veertien dagen komt. » Als we een beetje dieper graven, komen we bij enkele verklaringen uit. « Naar taal zien we dat trouwe Franstaligen op basis van de laatste zeven dagen proportioneel vaker naar de film gaan dan Nederlandstaligen (van 45,2% naar 50,1%). Naar geslacht bezoeken mannen proportioneel vaker de bioscoop, nog steeds op basis van de laatste zeven dagen (van 50,2% naar 51,6%). En naar leeftijd? Brightfish meldde dat 60% van de bezoeken in de laatste zeven dagen bestaat uit de jongere groep van 18 tot 44 jaar. Noteer dat ook de doelgroep 15-44 eveneens stabiel blijft (69% nu tegenover 68,5% vorig jaar)… »
Bij de elementen die de filmzalen doen vollopen of leeglopen staan het weer en de programmering op de eerste rij. Van januari tot mei 2015 waren er enkele stevige bommetjes, zoals Hero Six 3D (11/02), Fast & Furious 7 (01/04) of 50 Shades of Grey (11/02). « Op basis van deze lijst kunnen we zeggen dat men op het niveau van de familiefilms een beetje verwend was, en dat voor beide onderzoeksperiodes, met telkens enkele blockbusters. Er was ook een zeer mooi aanbod van lokale films in de onderzoeksperiode 2013-2014, zeker in het noorden (FC de Kampioenen, Het Vonnis, Marina, De Behandeling en Witse). Dat laatste punt kan zeker de mooie evolutie van de cijfers in de studie 2013-2014 verklaren. Dat zou deels de daling bij Nederlandstalige bezoekers van het ene jaar naar het andere kunnen verklaren. Limburg behaalde het voorbije jaar mooie resultaten voor de frequentie op jaarbasis. Antwerpen en Brussel hebben echter jaar na jaar met een achteruitgang te kampen, » licht Yessica Borny toe. En een laatste factor die zeker niet uit het oog mag worden verloren is de uitgaven voor culturele activiteiten en ontspanning, waar stevig in geknipt is.