Hoofd in de wolken, voeten op de grond

Vertaalde artikels

Jean-Pierre Cremers, ex-managing partner van Silver & Copper, slaat zijn vleugels uit. En dat mag u gerust letterlijk nemen. Recent nog verliet hij het bureau om zich om te vormen tot consultant marketing- en communicatie. Goedgeïnvesteerde tijd die hij wil combineren met zijn hobby: luchtvaart.  - Frédéric Vandecasserie 

Vanwaar die passie voor luchtvaart?

Jean-Pierre Cremers: “Oh, die is er al van kinds af aan! Als adolescent droomde ik er soms van om er mijn beroep van te maken. Elke dag naar een ander land vliegen… Tot de realiteit me wakker schudde: ik was geen rekenknobbel. Bovendien zijn die opleidingen erg duur. Daarom begroef ik die droom ergens in mijn achterhoofd en deed ik in de plaats aan (telegestuurde) modelbouw om mijn passie op die manier te beleven.”

Maar dat verving je later door het ‘echte werk’…

20220210 Watermaal Bosvoorde. Jean Pierre Cremers voor PUB Magazine

Jean-Pierre Cremers: “Ja, in 2008. Op m’n veertigste ben ik gestart met paramotor. Ik volgde een opleiding en was er in no time aan verknocht. Zeker omdat ik toen besefte dat je al voor de prijs van een kleine motorfiets kan beginnen te vliegen. Dat je zoiets zo snel kan leren, dat vind ik fantastisch. Dat moment waarop mijn voeten voor het eerst van de grond gingen… Ik zal het nooit vergeten. Ik heb er nog steeds kippenvel van! Enough said.”

En daarna wou je meer en meer?

Jean-Pierre Cremers: “De grootste frustratie die bij een eenzitsparamotor komt kijken is dat je dat moment met niemand kan delen. Daarom upgrade ik naar een groter model, zodat ik ook iemand kon meenemen.”

Mission accomplished?

Jean-Pierre Cremers: “Ja, ik heb al gevlogen met mijn kinderen, mijn partner, mijn vrienden… Dus ja, mission accomplished. Ik heb een foto-album waarin ik al die momenten en glimlachen voor mezelf bewaar. Maar omdat je voor een paramotor perfecte weersomstandigheden nodig hebt, en je die in België niet echt vindt, schakelde ik over naar een ULM-vliegtuig met twee zitplaatsen.”

Een ULM is natuurlijk niet het vliegtuig waar je vroeger van droomde. Zorgde dat niet voor frustratie?

20220210 Watermaal Bosvoorde. Jean Pierre Cremers voor PUB Magazine

Jean-Pierre Cremers: “Eigenlijk niet. Een ULM heeft als grote troef het contact met de buitenlucht. Daardoor voel je je zo vrij als een vogel. Dat compenseert het ontbreken van technische aspecten op hoog niveau. Bovendien heb je in een ULM-vliegtuig radiocontact met omringende piloten en gebruiken we een specifiek vocabulaire. Je begeeft je dus op het terrein van de burgerluchtvaart. Je moet zelfs een vluchtplan indienen.”

Je noemt luchtvaart een hobby. Je vergelijkt het zelfs met iemand die postzegels verzamelt of graag gaat joggen.

Jean-Pierre Cremers: “Omdat het net hetzelfde is! Je kan na een lange werkdag gewoon in je vliegtuig stappen om te genieten van die mooie zomeravond. Het is ook uit die flexibiliteit dat mijn verslaving voortkomt… Na het avondeten vraag ik vaak: “stoort het iemand dat ik wat ga vliegen?” Het is een onderdeel geworden van onze gezinsgewoonten. Mijn grootste plezier is bovendien om mensen mee te nemen boven plaatsen die ze kennen, zodat ze de wereld vanuit een ander perspectief kunnen bekijken.”

Iets vanuit een ander perspectief bekijken is belangrijk in ons vak. Zijn er nog zo dingen die de luchtvaart je geleerd heeft?

20220210 Watermaal Bosvoorde. Jean Pierre Cremers voor PUB Magazine

Jean-Pierre Cremers: “Het vermogen om te anticiperen. Dat heb je zowel nodig bij het vliegen als bij het voorbereiden van een pitch. Vliegen leert je ook relativeren, en dat komt zeker ook van pas in consultancywerk. Tijdens een vlucht moet je ook prioriteiten kunnen stellen. Alles wat aan je oren en oren voorbijgaat moet je structureren. Dus ja, die twee velden voeden elkaar zeker wel.”

Hoe heeft vliegen je veranderd in je dagelijkse zijn?

Jean-Pierre Cremers: “Als ik terugkom van een mooie vlucht ben ik heel ontspannen. Dat terwijl ik eigenlijk iemand ben die veel stress heeft. Het gebeurt vaak dat mijn gezin me zegt dat het “tijd is om wat te gaan vliegen”. En als zij het zeggen, dan is het zeker waar…