Hotel Bonka, Waterland vzw, De Standaard, KU Leuven en 5.000 burgeronderzoekers halen de feiten boven water

Water. We joggen ernaast, suppen erop en plonsen erin. Maar hoe proper is het water in jouw buurt eigenlijk? In België is er een gebrek aan collectieve kennis over de waterkwaliteit. We weten al wat, maar toch blijven veel feiten onder water. Tijd voor nader burgeronderzoek dus. Daarom lanceren Waterland vzw, De Standaard en KU Leuven Watermonsters. Het grootste burgerwetenschapsproject ooit over waterkwaliteit in Vlaanderen waarbij er 5.000 burgeronderzoekers beken, grachten, kanalen en rivieren in hun buurt zullen testen – in steden en op het platteland.
De waterstand van zaken
Het nieuwe regeerakkoord wil zwemmen in open water overal faciliteren en dus is het van levensbelang om te weten hoe het gesteld is met onze waterkwaliteit. Samen met 5.000 burgeronderzoekers gaan we op pad: van de beek achterin de tuin, over grachten en rivieren tot de grote kanalen die onze steden doorkruisen: via een eenvoudige test zien burgers zelf binnen de 72 uur de aanwezigheid van de E.colibacterie. Die bacterie is een sterke graadmeter voor hoe het met de gezondheid van ons water is gesteld, en ook met de onze als we ze met een slok water binnenkrijgen.
Het doel is om met dit burgeronderzoek zo voor het eerst de aanwezigheid van de bacterie in heel Vlaanderen en Brussel fijnmazig in kaart te brengen. Alle meetresultaten worden verzameld en geanalyseerd door KU Leuven. Begin juni vind je alle meetpunten terug op een gedetailleerde kaart, en lees je de resultaten van het onderzoek in een uitgebreid dossier in De Standaard.
"Met de oproepcampagne voor Watermonsters willen we onze lezers aansporen om mee de kwaliteit van ons water fijnmazig in kaart te brengen. We doen dat graag met een constructieve en heldere boodschap die breed aanspreekt en ook meteen toont waarom water zo belangrijk is voor onze gezondheid en ons welzijn," aldus Klaartje De Bonnaire, head of brand bij De Standaard.
Om die resultaten te bereiken, moeten er natuurlijk wel eerst 5.000 burgers gevonden worden die hun handen uit hun mouwen en onder water willen steken. Het vissen naar die 5.000 enthousiaste burgeronderzoekers doet Hotel Bonka met een activerende campagne.
"Projecten zoals Watermonsters zijn een echte match voor Hotel Bonka. Het brede publiek krijgt de kans om actief deel te nemen aan een burgeronderzoek en kan op lokaal niveau bijdragen aan concrete meetresultaten. Na 3 CurieuzeNeuzen edities, duiken we dit jaar graag samen met De Standaard de Vlaamse wateren in," zegt Julie Proesmans, client service director bij Hotel Bonka.
Credits:
Client: De Standaard, Waterland vzw, KU Leuven
Agency: Hotel Bonka
Contact Client: Klaartje De Bonnaire
Creative Director: Bout Holtof
Creative: Eva De Jonckheere
Strategic Director: Peter Verbiest
Client Service Director: Julie Proesmans
Account Manager: Elke Piron, Iris Warnants
Design: An Gielens, Gilles Valkenborg
Production: Hotel Bonka
Producer: Charlotte Pieters
Executive producer: Lieke Lens, Ines Peeters
DOP: Fabrice Parent
Monteur: Louise Butter
Sound & SFX: Raygun
Gear: Mira
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]