Lekkere koffie begint bij de juiste branding. Dat heeft Java koffie helemaal begrepen, want de Belgische koffiebrander zit in een nieuw jasje. Twee jaar na de lancering van de nieuwe baseline ‘De kracht van zacht’ pakt het merk uit met een rebranding. Hotel Hungaria nam het logo, de visuele huisstijl en de 'tone of voice' onder de loep.
De vernieuwde merkidentiteit voor Java bestaat uit een opgefrist, meer hedendaags logo en drie nieuwe kleuren. Fris groen, delicaat wit en floraal geel verrijken de beeldtaal van het Vlaams-Brabantse koffiemerk. De kenmerkende aromalijn boven de letter v in het woordlogo werd vereenvoudigd en kan voortaan ook op zichzelf staan als icoon. Daarnaast functioneert de aromalijn ook als speelse draad in nieuwe stijlelementen. "Java vroeg ons om eenheid te brengen in beeld en taal vanuit de sturende gedachte ‘De kracht van zacht’," vertelt Bart Gielen, creative bij Hotel Hungaria. "In beeld voel je die spanning tussen de stevige letters van de merknaam en de finesse van de aromalijn. In kleur tussen het stevige zwart, het kleurrijke oker en de drie zachte tinten. Een boeiende evenwichtsoefening die we in de hele merkidentiteit opzoeken." Frederik Noben, sales en marketing manager bij Java, beaamt dat het bestaande logo intussen al 12 jaar oud was. "De voorbije jaren werkte Java hard aan zijn aanwezigheid in de B2C-markt, met een focus op de eerder vrouwelijke en duurzame koffiedrinker. Om die positionering beter te ondersteunen, was het logo aan een opfrisbeurt toe: het nieuwe logo past mooi bij onze huidige visie!" voegt hij toe.
Vertrekkend vanuit datzelfde evenwicht nam Hotel Hungaria ook de 'tone of voice' van Java onder handen. De nieuwe spreekstijl uit zich in een sterke verbeeldingskracht, speelse humor en energiek taalgebruik gecombineerd met een zachte, uitnodigende en toegankelijke toon. Alle antwoorden op de vraag ‘Hoe klinkt Java als merk?’ zijn vastgelegd in een nieuwe spreekstijlgids.
Java zal de nieuwe merkidentiteit, net zoals hun koffie, traag laten doorsijpelen naar alle online en offline mediadragers. De website en socialmediakanalen (Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube) waren als eerste aan de beurt. Later, in 2024, volgen de koffieverpakkingen, horecamaterialen (waaronder nieuw porselein en bekertjes) en de inrichting van de Java Coffee Corners en Coffee Houses.
Credits
Client: The Java Coffee Company - Frederik Noben & Romina Vanderhaegen
Creative Director: Bout Holtof
Art Director: An Gielens
Graphic Designer: Hanne Beullens
Creative: Bart Gielen
Copywriter: Elisabeth Pyck
Account team: Flup Coppens, Laura Dabekaussen, Eveline Vaes