Hotel Hungaria staat bij velen in de sector nog synoniem voor productiehuis, van sterkhouders als Dagelijkse kost, Goed Volk en Helden. Maar door het veranderend kijkgedrag van de consument voelde Hotel Hungaria enkele jaren geleden al aan dat het businessmodel – het produceren van tv-programma’s voor lineaire tv-zenders – limieten kende. Ondertussen zette de disruptie zich door in het medialandschap en heeft deze, los van Covid-19, een zware impact op de sector. Om hier als bedrijf tijdig op te anticiperen, werd gekozen voor de transformatie naar een media- en marketinghuis dat zich op nieuwe afzetmarkten richt door differentiatie en innovatie. “Die evolutie ligt in lijn met wat we ook bij onze klanten zien,” zegt business director Claire Selis. “Toyota bijvoorbeeld, is al langer bezig met de transformatie van de Toyota Motor Company naar de Toyota Mobility Company, en zal op termijn geen auto’s meer verkopen maar wel mobiliteitsoplossingen. Ook voor ons als bedrijf was het belangrijk om de kernactiviteiten te verruimen en te zoeken naar een lange-termijn-relevantie.”
Het fundamentele uitgangspunt van Hotel Hungaria is en blijft storytelling, maar dan wel op een duurzame manier en toegespitst op die nieuwe afzetmarkten. “Wanneer je als merk wil connecteren met je publiek, moet je menselijkheid toevoegen,” benadrukt Joris Joosten, head of Strategy & Creation. “Dat doe je door een authentiek en inspirerend verhaal te vertellen. Door ervoor te zorgen dat iedereen aan je lippen hangt, hoe hard de rest ook staat te roepen. Dat is wat Hotel Hungaria al sinds het begin doet, en wat we nu verder uitbouwen: mensen emotionele verbindingen laten maken met merken door storytelling. Het is dus zaak een sterk verhaal te maken, waardoor de consument zelf de keuze maakt voor het merk.”
Storytelling wordt bij Hotel Hungaria gebouwd op een strategisch fundament van strategie, ondersteund door technologie en design. Door in te zetten op de nieuwste technologieën en vormen van design wordt er ingespeeld op de behoeften van de consument die constant in verandering zijn. En elk verhaal dat bij Hotel Hungaria wordt gecreëerd en verteld, is gebaseerd op insights die uit data getrokken zijn. Ongeveer zestig mensen werken ondertussen bij Hotel Hungaria: account managers, producers, creatives, strategen, designers, digital content specialists, projectmanagers, business controllers, videasten, etc. “We doen niet alles zelf want we beseffen goed waar we sterk in zijn en waar we samen met een andere partij veel sterker in zijn,” aldus Claire Selis. “Maar we beseffen ook dat het voor klanten efficiënter is om met één partner te werken. Daarom bouwen we onafhankelijke ecosystemen. Onafhankelijk, omdat we nooit gebonden zijn om partner X of Y te gebruiken. Wij nemen de lead in het proces en kiezen partners op basis van wat de beste keuze voor de klant is.”
De nieuwe positionering gaat gepaard met een hele nieuwe huisstijl en website. Centraal hierbij staan de dubbele aanhalingstekens, het visuele symbool bij uitstek voor storytelling. Die werden verwerkt in het nieuwe logo en komen ook in de rest van de visuele stijl veelvuldig terug.