Hungry Minds en Franse Gemeenschap gevoelig voor racisme

Racisme is tijdloos. Hoe kunnen we middelbare scholieren bewuster maken over racistische vooroordelen? Om de bewustwording te vergroten, heeft Hungry Minds voor de Fédération Wallonie-Bruxelles - de Franse Gemeenschap dus - gekozen voor een sociaal experiment, uitgevoerd in drie middelbare scholen in Wallonie. Leerlingen konden in de school een tatoeagesessie bijwonen. Eerst geamuseerd, konden ze na een tijdje de ernst meten van wat er voor hun neus gebeurde. Het waren geen infitiny signs of vlinders. De tatoeages vertegenwoordigde "racistische grappen" die in de klas voor de grap werden uitgehaald. Diep geschokt, konden de leerlingen snel het verband leggen tussen deze ongenuanceerde uitspraken en de levenslange gevolgen die ze hebben voor degenen die er het slachtoffer van zijn.
In aansluiting van dit sociale experiment, waarvan de aftermovie wordt uitgezonden op sociale media, heeft Hungry Minds ook een postercampagne opgezet, een Instagram-account en een website, pasdrole.be, met als missie racistische vooroordelen te verzamelen en vervolgens te deconstrueren. Leerlingen kunnen op het platform bijdragen met zinnen die zij hebben gehoord of meegemaakt. Een team van deskundigen analyseert elke bijdrage alvorens ze deze met wetenschappelijke nauwkeurigheid deconstrueren. Ten slotte bestaan er op TikTok en Instagram videos met influencers volgens het principe van "Probeer niet te lachen"-uitdagingen. Verschillende komische scènes volgen elkaar op, waarbij het de bedoeling is de drang om te lachen te weerstaan. Een racistisch fragment wordt in het stuk ingevoegd. De influencer is dan geschokt en nodigt zijn gemeenschap uit om te stoppen met lachen bij racistische vooroordelen.
Credits
Klant : Fédération Wallonie-Bruxelles - Cabinet de Frédéric DAERDEN, Ministre de l’Égalité des chances
Agency : Hungry Minds
Account Manager : Pauline Thonnart
Chief Creativity Officer: Damien Ronday
Creative Director : Jeremy Paul & Geoffrey Hanot
Creative Designer : Yves Compere
Video Editor : Augustin Fievet
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]