Racisme is tijdloos. Hoe kunnen we middelbare scholieren bewuster maken over racistische vooroordelen? Om de bewustwording te vergroten, heeft Hungry Minds voor de Fédération Wallonie-Bruxelles - de Franse Gemeenschap dus - gekozen voor een sociaal experiment, uitgevoerd in drie middelbare scholen in Wallonie. Leerlingen konden in de school een tatoeagesessie bijwonen. Eerst geamuseerd, konden ze na een tijdje de ernst meten van wat er voor hun neus gebeurde. Het waren geen infitiny signs of vlinders. De tatoeages vertegenwoordigde "racistische grappen" die in de klas voor de grap werden uitgehaald. Diep geschokt, konden de leerlingen snel het verband leggen tussen deze ongenuanceerde uitspraken en de levenslange gevolgen die ze hebben voor degenen die er het slachtoffer van zijn.
In aansluiting van dit sociale experiment, waarvan de aftermovie wordt uitgezonden op sociale media, heeft Hungry Minds ook een postercampagne opgezet, een Instagram-account en een website, pasdrole.be, met als missie racistische vooroordelen te verzamelen en vervolgens te deconstrueren. Leerlingen kunnen op het platform bijdragen met zinnen die zij hebben gehoord of meegemaakt. Een team van deskundigen analyseert elke bijdrage alvorens ze deze met wetenschappelijke nauwkeurigheid deconstrueren. Ten slotte bestaan er op TikTok en Instagram videos met influencers volgens het principe van "Probeer niet te lachen"-uitdagingen. Verschillende komische scènes volgen elkaar op, waarbij het de bedoeling is de drang om te lachen te weerstaan. Een racistisch fragment wordt in het stuk ingevoegd. De influencer is dan geschokt en nodigt zijn gemeenschap uit om te stoppen met lachen bij racistische vooroordelen.
Credits
Klant : Fédération Wallonie-Bruxelles - Cabinet de Frédéric DAERDEN, Ministre de l’Égalité des chances
Agency : Hungry Minds
Account Manager : Pauline Thonnart
Chief Creativity Officer: Damien Ronday
Creative Director : Jeremy Paul & Geoffrey Hanot
Creative Designer : Yves Compere
Video Editor : Augustin Fievet
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]