Hungry Minds en Franse Gemeenschap gevoelig voor racisme

Crea / News

Racisme is tijdloos. Hoe kunnen we middelbare scholieren bewuster maken over racistische vooroordelen? Om de bewustwording te vergroten, heeft Hungry Minds voor de Fédération Wallonie-Bruxelles - de Franse Gemeenschap dus - gekozen voor een sociaal experiment, uitgevoerd in drie middelbare scholen in Wallonie. Leerlingen konden in de school een tatoeagesessie bijwonen. Eerst geamuseerd, konden ze na een tijdje de ernst meten van wat er voor hun neus gebeurde. Het waren geen infitiny signs of vlinders. De tatoeages vertegenwoordigde "racistische grappen" die in de klas voor de grap werden uitgehaald. Diep geschokt, konden de leerlingen snel het verband leggen tussen deze ongenuanceerde uitspraken en de levenslange gevolgen die ze hebben voor degenen die er het slachtoffer van zijn.

In aansluiting van dit sociale experiment, waarvan de aftermovie wordt uitgezonden op sociale media, heeft Hungry Minds ook een postercampagne opgezet, een Instagram-account en een website, pasdrole.be, met als missie racistische vooroordelen te verzamelen en vervolgens te deconstrueren. Leerlingen kunnen op het platform bijdragen met zinnen die zij hebben gehoord of meegemaakt. Een team van deskundigen analyseert elke bijdrage alvorens ze deze met wetenschappelijke nauwkeurigheid deconstrueren. Ten slotte bestaan er op TikTok en Instagram videos met influencers volgens het principe van "Probeer niet te lachen"-uitdagingen. Verschillende komische scènes volgen elkaar op, waarbij het de bedoeling is de drang om te lachen te weerstaan. Een racistisch fragment wordt in het stuk ingevoegd. De influencer is dan geschokt en nodigt zijn gemeenschap uit om te stoppen met lachen bij racistische vooroordelen.

Credits

Klant : Fédération Wallonie-Bruxelles - Cabinet de Frédéric DAERDEN, Ministre de l’Égalité des chances 

Agency : Hungry Minds

Account Manager : Pauline Thonnart

Chief Creativity Officer: Damien Ronday

Creative Director : Jeremy Paul & Geoffrey Hanot

Creative Designer : Yves Compere

Video Editor : Augustin Fievet