Hungry Minds: Paul Vacca en Fred Colantonio trekken aandacht

Marketing / Media / News

De consument besteedt  7 seconden aandacht aan een boodschap... Een goudvis 8!
Het is vanuit deze vaststelling dat Hungry Minds op donderdag 13 februari in The EGG in Brussel, AD for ADD (Advertising for Attention Deficit Disorder) organiseerde om de balans op te maken van hoe we de aandacht van onze doelwitten kunnen trekken. Paul Vacca, romanschrijver, essayist, columnist en consultant, gaf een presentatie over "The Tension that Captures Attention" en Fred Colantonio, spreker, consultant en auteur, sprak over "The Lost Consumer". Beiden deelden hun expertise op deze conferentie die werd georganiseerd door de pittige en getalenteerde Fanny Ruwet, rijzende ster van de Belgische stand-up comedy scene en columniste op France Inter en Pure.

Paul Vacca - "De spanning die de aandacht trekt
Voor het internet zijn we volgens Paul Vacca van lineair naar onderdompeling gegaan. Dat wil zeggen dat we eerst oppervlakkig op het web surfen. En dan zijn er nog twee gebeurtenissen die de verandering teweeg hebben gebracht: breedband en algoritmen. "Nu, de aandacht is diep. Met de komst van de sociale netwerken komen we ook in iets anders terecht, vooral met het verschijnen van de blauwe duim, die 10 jaar geleden verscheen. Daar zijn we van aandacht naar spanning gegaan. In 2009, zoals werd de booster van het systeem van Facebook en blies het netwerk, en iedereen ontdekte wat deze duim was: een drug die het ego vleit en dankbaarheid uitdrukt, dopamine." 
Deze duim maakte de zaken duidelijk en heeft de raison d'être van sociale netwerken, die onze identiteit is, versterkt: "Identiteit wordt vaak uitgedrukt op negatieve manieren zoals verontwaardiging (die vandaag de dag buitensporig is geworden), het zet ons in de plaats van iemand die goed en interessant is. Verontwaardiging brengt een ander punt aan de identiteit, namelijk polarisatie. De tegenstellingen versterken elkaar wederzijds. Dit leidt ons tot radicalisering, waar het tot een crescendo stijgt."
Hoe kunnen merken zich onderscheiden onder deze spanning van sociale netwerken? Het merk is een beetje verscheurd, omdat het positieve boodschappen moet bevatten en betekenis moet hebben, waardoor het waarden verenigt. Is de inzet van sociale netwerken niet meer een inzet voor de sociale netwerken zelf dan voor de merken? Dat is de grote vraag. Maar we kunnen ons ook afvragen of het niet in ons belang is om andere velden te vinden, zelfs als het betekent dat we ze later op de netwerken moeten koppelen, maar om te proberen waarde te creëren in de inhoud?

Fred Colantonio - "The Lost Consumer"
Fred Colantonio stelt een eerste vraag: wat zijn de kenmerken van deze aandacht vandaag? Het eerste element is de context van de concurrentie: informatieve, commerciële ... concurrentie. Het tweede aspect van de concurrentie, omdat alles voortdurend wordt geëvalueerd, is het geven van krediet aan de consument, legt Fred Colantonio uit, "omdat je het gevoel hebt dat je de dingen goed doet als je ze moet opschrijven. Onze aandacht, besluitvormingsradar, headhunting,... is daar ook door geconditioneerd. Als beoordelaar hebben we het gevoel dat we een zekere plicht hebben, onze stem telt. Dit alles levert een massa aan informatie op, wat in marketingcommunicatie de zaken moeilijk maakt."
Een ander aandachtspunt, als we willen dat mensen een minimum aan aandacht besteden aan wat er wordt voorgesteld: "We moeten de elementen identificeren waarop de aandacht is gebaseerd." Dat wil zeggen dat de aandacht niet zo beperkt is als we denken (binge-watching). En dan moeten we deze aandacht, die al opgesplitst is, opnieuw verdelen. Tot slot is de aandacht egocentrisch, dus een merk moet erin slagen de aandacht af te leiden om op de radar van de consument te komen en hem of haar af te leiden van wat hij of zij aan het doen is.

Er zijn drie trends om de link te leggen met de klant: samenwerking (co-creëren, coproduceren,...) die zich op twee manieren vertaalt, met individuen en algoritmes. De personalisatie die met de massificatie van informatie belangrijker wordt. Facilitering. Dit is Amazon en haar klantenservice. Als we in al onze diensten, websites,... de reflex hadden om een manier te vinden om een ervaring te creëren waarbij alle wrijvingspunten tot een minimum worden gereduceerd, dan zouden we volgens Fred Colantonio allemaal winnaars zijn.