Hurae en Febelfin vissen naar geldezels

Crea / News

Febelfin en Hurae lanceren voor het tweede jaar op rij een campagne rond ‘geldezels’. Uit een studie van onderzoeksbureau Indiville blijkt dat 1 jongere op 10 zijn of haar bankrekening en/of bankkaart zou uitlenen in ruil voor geld. Zo worden deze jongeren ‘geldezels’ voor criminelen.

Om hen te waarschuwen werd samengewerkt met een 20-tal bekende Waalse en Vlaamse influencers waaronder Docteur Ideologie, Sarah Bossuwe, Tim ‘Tim’tation’ Wauters en Joshua Feytons van Temptation Island’, Jaël Ost, Tristan Sanchez en Chakir Benjilil.

De influencers verspreidden deze week de boodschap: “Ook snel geld verdienen?” met een ‘swipe-up’ actie. De nieuwsgierige volgers werden zo doorgeleid naar www.snelgeld.eu. Op die website vindt men meer informatie over het probleem want ‘snel geld verdienen bestaat niet’. De bijhorende illustratie is van de hand van de Antwerpse street artist Yvon Tordoir aka Rise One. Hij zorgde ook voor een graffiti-werk aan de Antwerpse Singel aan de Zomerfabriek. Wie er staat aan te schuiven in de file, zal het graffiti-ontwerp dus zeker tegenkomen.

Met deze actie wil Febelfin jongeren sensibiliseren om hun bankkaart en pincode nooit uit te lenen. Criminelen hebben geldezels én hun bankrekening nodig om gestolen geld door te sluizen of om het er cash af te halen. De geldezel knapt met andere woorden het vuile werk op van de criminelen maar blijft achter met een hoop miserie. Hij is strafbaar en kan vervolgd worden. De beloofde vergoeding is bovendien vaak gelogen. In de plaats: fysieke bedreigingen en een geplunderde rekening.

Credits
Agency: Hurae
Client: Febelfin - Els Lagrou, Liesbeth Dewyn
Creative directors: Vincent Schroeven, Hannes Coudenys
Client director: Sam Sisk
Creative team: Matti Meurisse, Cleo Vandenbosch, Sam Sisk, Stijn Wouters
Illustratie: Yvon Tordoir
Marktonderzoek: Indiville