Hurae met 'mood swings' voor Digitale Radio Vlaanderen

Crea / News

Op maandag 15 november is de Week van de Digitale Radio gestart. Radio luisteren via DAB+ groeit al verschillende jaren op rij. Creatief bureau Hurae ontwikkelde daarom een campagne in opdracht van Digitale Radio Vlaanderen (een samenwerking van VRT, DPG Media en Mediahuis).

Radio is er voor in de wagen, thuis, op kantoor of onderweg. Ongeacht het moment of plaats waar je luistert, digitale radio is reeds ruim beschikbaar bij heel wat autoradio’s (met DAB+), online via Radioplayer en via de apps van de verschillende radiostations voor smartphone of tablet.

Naar gelang de mood wisselen luisteraars al wel eens van muziekgenre: van populaire hits naar dance muziek, klassieke muziek, R&B, hip hop, Nederlandstalige muziek of het meest recente nieuwsbulletin. Ongeacht de mood, het moment of de muzieksmaak; “als je digitaal naar radio luistert, is het altijd raak”.

Tijdens de week van de Digitale Radio wordt ook een reeks foto’s gelanceerd met Metejoor, Grace Khuabi en Tatyana Beloy. Zij leven zich uit in verschillende muziekgenres.

“Mijn dag begin ik met koffie en reggae. Dat is pas zalig.” Metejoor heeft dan ook een grote voorliefde voor reggae. Zijn vader speelt nog steeds in een reggaeband. Verder zien we hem opduiken als rocker en Rhytm & Blues man. Overigens, op de dag van de fotoshoot mocht Metejoor ook opstaan met het nieuws dat zijn album op nummer 1 in de Ultratop charts staat.

“Met klassiek in de ochtend is het altijd vier seizoenen in huis”. Grace Khuabi werd eerder dit jaar The Voice van Vlaanderen en scoorde een eerste hit met ‘Freedom’. De 19-jarige staat gekend voor haar R&B muziek maar daarnaast is ze ook een klassiek geschoolde violiste. Naast hip hop en R&B luistert ze dan ook graag naar klassieke muziek. Grace zien we in de fotoreeks ook terugkeren met nog enkele opvallende looks.

“In één rit van old school naar de peuterschool.” Naast haar presenteer- en acteerwerk organiseert Tatyana Beloy al jaren musicalopleidingen en stages voor jong talent. Ondertussen heeft ze ook de handen vol met haar nieuw samengesteld gezin. Ze is plusmoeder en sinds anderhalf jaar heeft ze ook een zoon: Wolfgang. Op weg is de radio een vaste compagnon. Tatyana kiest voor een duidelijke knipoog naar Run DMC (met fopspeen in de hand), een sportieve 80’s look en de iconische look van Amy Winehouse.

DAB+ bevestigt sterke groei van vorig jaar in nieuwe meting

Tijdens de lockdown vorig jaar maakte het radio luisteren via DAB+ reeds een grote sprong vooruit die nu wordt bevestigd. Zowat 41% van het totale luistervolume radio is nu digitaal, 19% luistert via DAB+. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het onderzoek naar digitaal luisteren, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van de Vlaamse Overheid.

De groei vinden we ook terug in de wagen. Vorig jaar was 26% van het luistervolume in de wagen digitaal. Dit jaar stijgt dit naar 34%. Dankzij de nieuwe EECC (European Electronic Communications Code) wetgeving die van januari dit jaar in voege is getreden, zit er nu in elke nieuw verkochte wagen een DAB+ radio.

Tijdens de Week van de Digitale Radio wordt er extra aandacht gegeven aan de kwaliteit en voordelen van DAB+ en andere vormen van digitaal radio luisteren. Alle landelijke Vlaamse zenders werken hieraan mee. DAB+ biedt luisteraars onder andere meer radiozenders, digitale geluidskwaliteit en is gratis te ontvangen. Via DAB+ en Radioplayer.be kan de luisteraar genieten van alle Vlaamse radiozenders en verschillende extra digital only themazenders: Radio 1, Radio 1 Classics, Radio 1 Lage Landenlijst, Radio 2 (alle regio’s), Radio 2 Bene Bene, Radio 2 Unwind, StuBru, StuBru De Tijdloze, Stubru UNTZ, Stubru Bruut, StuBru #ikluisterbelgisch, Stubru Hooray, MNM, MNM Hits, MNM R&Beats, MNM Back To The 90s & Nillies, Klara, Klara Continuo, Ketnet Hits, VRT NWS, Qmusic, Q-DOWNTOWN, Q-Foute Radio, Qmusic non-stop, Q Nederlandstalig, Q 80’s, Q 90’s, Q 00’s, Q 10’s, Q Top 1000, Q Top 40, Shut up & Dance, Joe, Joe 60’s & 70's, Joe 80's & 90’s, Joe Easy, Joe Lage Landen, Joe Top 2000, Willy, NRJ, Nostalgie, Nostalgie Extra Relax, Nostalgie Extra Rock, Nostalgie Extra Vlaams, Nostalgie Extra 80’s, Nostalgie Extra 2021, Nostalgie Extra Disco, Nostalgie Extra FR Talig, Nostalgie Extra New Wave en Nostalgie+. Samen met de andere Vlaamse zenders die ook op DAB+ overal in Vlaanderen uitzenden – 100 Crooners, BBC World Service, Stadsradio Vlaanderen, TOPradio, Tomorrowland One World Radio, RTBF Mix en Radio Maria - wordt er gezamenlijk ingezet op DAB+.

“Radio is een prachtig medium. We zijn dan ook zeer tevreden dat we met ons team deze fotocampagne konden ontwikkelen voor Digitale Radio Vlaanderen, een samenwerking tussen VRT, DPG Media en Mediahuis,” besluit Sam Sisk, sales & client director bij Hurae.

Foto’s © Dirk Leunis / Hurae

Credits

Klant: Vincent Smedts
Digitale Radio Vlaanderen (samenwerking VRT, DPG Media, Mediahuis)
Agency: Hurae
Creative director: Hannes Coudenys
Marketing, sales director: Sam Sisk
Art director: Youssef Lamrabat
Social content: Matti Meurisse, Youssef Lamrabat
Productie: Sam Sisk, Helena Schotte
Fotografie: Dirk Leunis
Make-up & hair: Gino Beeckman
Styling: Inger Pedersen
Talent: Metejoor, Grace Khuabi, Tatyana Beloy