Hurae werkt jongerenstrategie uit voor MAS

Crea / News

Al sinds 2011 trekt het MAS de kaart van de jongeren met het traject ‘MAS in Jonge Handen’. In 2020 ontwikkelen ze samen met creative agency Hurae een vernieuwde jongerenstrategie. Wat moet er bewaard worden in het MAS? Wat is volgens jongeren erfgoed en waar vinden we dat in de stad? Met deze vragen en andere gaan jongeren on- en offline aan de slag en inspireren ze een ‘artist in residence’. 'Mas in Jonge Handen’ breekt in 2020 uit het museum. Met concrete vragen en een oproep voor ideeën rond de collectie trekt het MAS naar alle jongeren van de stad. De bekendste jonge creatievelingen en influencers van Antwerpen zullen hen extra engageren via sociale media.

Van erfgoed naar erfbeter

De nieuwe jongerenwerking moet niet enkel het museum en de collectie dichter naar de jeugd brengen, maar ook de term ‘erfgoed’ een opfrisbeurt bezorgen. Om te bewijzen dat erfgoed minder stoffig is dan het klinkt, maakte Hurae een lanceringsvideo met als centrale vraag: ‘wat hoort thuis in het MAS en wat mogen we vergeten?’. Deze boodschap wordt via de kanalen van MAS in Jonge Handen verspreid.

“Een succesvolle jongerenwerking bewust stop zetten en op zoek gaan naar een waardig alternatief, niet gemakkelijk. Hurae geeft ‘MAS in Jonge Handen’ een nieuwe verfrissende wind met een digitale focus. Samen werken we een nieuw verhaal uit dat het MAS opnieuw bevestigt als één van de iconen van ‘jong Antwerpen’,” zegt Liene Conard, verantwoordelijke ‘MAS in Jonge Handen’.

Artist in residence

De jongeren mogen alle registers opentrekken. Want met al deze input en de MAS-collectie gaat een jaarlijks wisselende ‘artist in residence’ aan het werk. Of het resultaat daarvan nu een evenement is, een collectie-uitbreiding, een ingreep in het gebouw of een installatie, de collectie van het MAS staat altijd centraal. Deze jonge artiest - die binnenkort voor dit jaar wordt bekendgemaakt - zal effectief een atelier krijgen in het MAS waar bezoekers hem of haar ook aan het werk kunnen zien en zal begeleid worden door Hurae.

Met de kick-off van de vernieuwe jongerenstrategie in 2020 richt het MAS zich volop op de toekomst. Het MAS is één van de iconen van ‘jong Antwerpen’ en zal die plaats niet zo snel afstaan. Door jongeren actief te betrekken bij de collectie en door Antwerpse creatievelingen en influencers aan het woord te laten, lijkt die toekomst er in elk geval rooskleurig uit te zien.