Husk en D'Ieteren verlagen reistijd buitengewoon onderwijs

Het vervoer van leerlingen in het buitengewoon onderwijs loopt al jaren niet echt op wieltjes. Het debat over de vaak schrijnende toestanden woedt sinds enkele maanden opnieuw heviger. Husk en D’Ieteren springen in afwachting van een structurele oplossing in de bres door, naar een idee van Happiness Brussels, vrijwillig minibusjes en mobiliteitssoftware ter beschikking te stellen – en zo de reistijd van de leerlingen drastisch te verlagen. De feiten zijn beroerd: sommige leerlingen van het buitengewoon onderwijs zitten meer dan 3 uur op de bus, enkele rit. Meer dan duizend leerlingen zijn meer dan 2,5 uur onderweg. Enkele rit. Want ja, dan is er ook nog de weg terug naar huis. In totaal is dat 5 tot 6 uren bus, per dag. De impact op die kinderen is dan ook groot. Ze moeten vaak al om 6 uur ’s morgens vertrekken, wat véél te vroeg is voor kinderen van die leeftijd, waardoor ze al moe en gestrest aankomen op school. En ’s avonds is er geen tijd meer om nog iets leuks te doen. Sommige schooldirecteurs noemden het zelfs een vorm van kindermishandeling. De Vlaamse regering vond in september nog 1,8 miljoen euro om de dringendste noden te lenigen. Maar op het terrein merken heel wat scholen daar voorlopig niet veel van.
Daarom springt Husk - een nieuw mobiliteits- en transportmerk binnen de D’Ieteren groep, - nu in de bres door vrijwillig minibusjes en mobiliteitssoftware ter beschikking te stellen – en zo de reistijd van de leerlingen drastisch te verlagen - in afwachting van een structurele oplossing. “We weten dat het kabinet Peeters aan een structurele oplossing werkt. Maar als privéfirma kunnen wij sneller schakelen en nu al actie ondernemen” zegt Jonathan Guzy, CEO van Husk. “Dit gaat over het dagelijkse leven van kinderen. Kinderen die al speciale zorg nodig hebben… Die schrijnende toestanden raakten ons diep. Dus in afwachting van een finale oplossing nemen we nu met Husk vrijwillig het initiatief om de mobiliteitsgaten te vullen en de reistijden voor deze kinderen maximaal in te korten. Deze week hebben we met succes een eerste test uitgevoerd met de leerlingen van de school Blijdorp in Buggenhout. Bedoeling is om hieruit te leren om dan hopelijk vanaf januari op een veel grotere schaal het transport naar school voor die leerlingen veel draaglijker te maken. Sowieso zullen we onze kennis die we met dit project hebben opgebouwd met het kabinet Peeters delen.
In essentie bestaat de oplossing uit twee zaken: meer kleinere bussen (tot 7 à 8 personen) ter beschikking stellen én ons innovatief mobiliteits-datasysteem inschakelen om de routes voor alle 38.000 kinderen in het buitengewoon onderwijs te optimaliseren, want zo’n trajectenplan is heel complex.”
“Het collectief leerlingenvervoer is een complex probleem,” zegt José Fernandez, CMO van D’Ieteren. “Het is duidelijk dat iedereen echt wel zijn best doet: de scholen, De Lijn én de Vlaamse regering. Maar feit is dat er voorlopig nog geen echte structurele oplossing is. Dus in afwachting van die structurele oplossing willen wij met D’Ieteren mee de verantwoordelijkheid opnemen om het dagelijks schoolleven voor die leerlingen menselijker te maken. In lijn met de bestaansreden van onze groep om het leven van de mensen te verbeteren via vlotte, bereikbare en duurzame mobiliteit voor iedereen. En dus ook voor kinderen in het buitengewoon onderwijs.”
“Het probleem is complex en sleept al heel lang aan, eigenlijk al 20 jaar," zegt Ria Vermeulen, directeur Blijdorp. “Persoonlijk denk ik: mochten er voor de leerlingen die ver wonen extra kleinere busjes zijn om bijvoorbeeld telkens 6 à 8 leerlingen uit de uithoeken op te pikken, dan zou dat een geweldige meerwaarde zijn en de reistijd enorm verkorten. Want het zijn communicerende vaten en zo gaan ook de andere leerlingen die niet in die extra busjes zitten hun tijd drastisch kunnen verkorten. En dat is nu exact wat Husk gedaan heeft. Dus in plaats van al vermoeide of over-geprikkelde kinderen kregen we deze ochtend een paar formidabele glimlachen die we anders minder snel zien.”
Naar een idee van Happiness Brussels.
Credits
Name |
Function |
Company/Agency |
José Fernandez |
Chief Customer Experience, Marketing & Digital Officer |
D’Ieteren |
Jonathan Guzy |
CEO |
HUSK |
Samy Goldmann |
Head of Operations |
HUSK |
Matthias Toussaint |
Project Manager |
HUSK |
Katrien De Clerck |
Venture Associate |
Lab Box |
Karen Corrigan |
Executive Creative Management |
Happiness Brussels |
Geoffrey Hantson |
Chief Creative Officer |
Happiness Brussels |
Katrien Bottez |
Creative Director |
Happiness Brussels |
Hans Smets |
Managing Director |
Happiness Brussels |
Pascal Kemajou |
Business Director |
Happiness Brussels |
Frans Cuypers |
Strategist |
Happiness Brussels |
Marc Richard |
Concept Provider |
Happiness Brussels |
Isabel Snellen |
Concept Provider |
Happiness Brussels |
Lukas Das |
Sr. Account Manager |
Happiness Brussels |
Dries Lauwers |
Head of Design |
Happiness Brussels |
Remke Faber |
Head of Motion |
Happiness Brussels |
Simon Schuurman |
Director |
Happiness Brussels |
Bart Vande Maele |
Head of Production |
Happiness Brussels |
Arthur De Wachter |
Producer |
Happiness Brussels |
Steven van der Perre |
Sound |
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]