Husk en D'Ieteren verlagen reistijd buitengewoon onderwijs

Crea / News

Het vervoer van leerlingen in het buitengewoon onderwijs loopt al jaren niet echt op wieltjes. Het debat over de vaak schrijnende toestanden woedt sinds enkele maanden opnieuw heviger. Husk en D’Ieteren springen in afwachting van een structurele oplossing in de bres door, naar een idee van Happiness Brussels, vrijwillig minibusjes en mobiliteitssoftware ter beschikking te stellen – en zo de reistijd van de leerlingen drastisch te verlagen. De feiten zijn beroerd: sommige leerlingen van het buitengewoon onderwijs zitten meer dan 3 uur op de bus, enkele rit. Meer dan duizend leerlingen zijn meer dan 2,5 uur onderweg. Enkele rit. Want ja, dan is er ook nog de weg terug naar huis. In totaal is dat 5 tot 6 uren bus, per dag. De impact op die kinderen is dan ook groot. Ze moeten vaak al om 6 uur ’s morgens vertrekken, wat véél te vroeg is voor kinderen van die leeftijd, waardoor ze al moe en gestrest aankomen op school. En ’s avonds is er geen tijd meer om nog iets leuks te doen. Sommige schooldirecteurs noemden het zelfs een vorm van kindermishandeling. De Vlaamse regering vond in september nog 1,8 miljoen euro om de dringendste noden te lenigen. Maar op het terrein merken heel wat  scholen daar voorlopig niet veel van.

Daarom springt Husk - een nieuw mobiliteits- en transportmerk binnen de D’Ieteren groep, - nu in de bres door vrijwillig minibusjes en mobiliteitssoftware ter beschikking te stellen – en zo de reistijd van de leerlingen drastisch te verlagen - in afwachting van een structurele oplossing. “We weten dat het kabinet Peeters aan een structurele oplossing werkt. Maar als privéfirma kunnen wij sneller schakelen en nu al actie ondernemen” zegt Jonathan Guzy, CEO van Husk. “Dit gaat over het dagelijkse leven van kinderen. Kinderen die al speciale zorg nodig hebben… Die schrijnende toestanden raakten ons diep. Dus in afwachting van een finale oplossing nemen we nu met Husk vrijwillig het initiatief om de mobiliteitsgaten te vullen en de reistijden voor deze kinderen maximaal in te korten. Deze week hebben we met succes een eerste test uitgevoerd met de leerlingen van de school Blijdorp in Buggenhout. Bedoeling is om hieruit te leren om dan hopelijk vanaf januari op een veel grotere schaal het transport naar school voor die leerlingen veel draaglijker te maken. Sowieso zullen we onze kennis die we met dit project hebben opgebouwd met het kabinet Peeters delen.

In essentie bestaat de oplossing uit twee zaken: meer kleinere bussen (tot 7 à 8 personen) ter beschikking stellen én ons innovatief mobiliteits-datasysteem inschakelen om de routes voor alle 38.000 kinderen in het buitengewoon onderwijs te optimaliseren, want zo’n trajectenplan is heel complex.”

Het collectief leerlingenvervoer is een complex probleem,” zegt José Fernandez, CMO van D’Ieteren. “Het is duidelijk dat iedereen echt wel zijn best doet: de scholen, De Lijn én de Vlaamse regering. Maar feit is dat er voorlopig nog geen echte structurele oplossing is. Dus in afwachting van die structurele oplossing willen wij met D’Ieteren mee de verantwoordelijkheid opnemen om het dagelijks schoolleven voor die leerlingen menselijker te maken. In lijn met de bestaansreden van onze groep om het leven van de mensen te verbeteren via vlotte, bereikbare en duurzame mobiliteit voor iedereen. En dus ook voor kinderen in het buitengewoon onderwijs.”

Het probleem is complex en sleept al heel lang aan, eigenlijk al 20 jaar," zegt Ria Vermeulen, directeur Blijdorp. “Persoonlijk denk ik: mochten er voor de leerlingen die ver wonen extra kleinere busjes zijn om bijvoorbeeld telkens 6 à 8 leerlingen uit de uithoeken op te pikken, dan zou dat een geweldige meerwaarde zijn en de reistijd enorm verkorten. Want het zijn communicerende vaten en zo gaan ook de andere leerlingen die niet in die extra busjes zitten hun tijd drastisch kunnen verkorten. En dat is nu exact wat Husk gedaan heeft. Dus in plaats van al vermoeide of over-geprikkelde kinderen kregen we deze ochtend een paar formidabele glimlachen die we anders minder snel zien.”

Naar een idee van Happiness Brussels.

Credits

Name

Function

Company/Agency

José Fernandez

Chief Customer Experience, Marketing & Digital Officer

D’Ieteren

Jonathan Guzy

CEO

HUSK

Samy Goldmann

Head of Operations

HUSK

Matthias Toussaint

Project Manager

HUSK

Katrien De Clerck

Venture Associate

Lab Box

Karen Corrigan

Executive Creative Management

Happiness Brussels

Geoffrey Hantson

Chief Creative Officer

Happiness Brussels

Katrien Bottez

Creative Director

Happiness Brussels

Hans Smets

Managing Director

Happiness Brussels

Pascal Kemajou

Business Director

Happiness Brussels

Frans Cuypers

Strategist

Happiness Brussels

Marc Richard

Concept Provider

Happiness Brussels

Isabel Snellen

Concept Provider

Happiness Brussels

Lukas Das

Sr. Account Manager

Happiness Brussels

Dries Lauwers

Head of Design

Happiness Brussels

Remke Faber

Head of Motion

Happiness Brussels

Simon Schuurman

Director

Happiness Brussels

Bart Vande Maele

Head of Production

Happiness Brussels

Arthur De Wachter

Producer

Happiness Brussels

Steven van der Perre

Sound