Iedereen gelijk voor de wet?

Communication / Media / News

Diversiteit wordt stilaan een olympisch minimum bij rekrutering, in de communicatie en algemeen maatschappelijk. Migratie, integratie en glazen plafonds zijn niet weg te branden uit het nieuws. Hoe gaan de media zelf om met diversiteit?

Opvallend: niet elk medium dat werd gepolst door PUB kon of wilde op het thema diversiteit ingaan. Daar waren soms logische en soms niet zo helder verwoorde redenen voor. Om maar te zeggen dat niet iedereen zich op zijn gemak voelt bij het thema. Waarvan akte!

Belgium, Brussels - June 26, 2014 - Interview with Jos GROBBEN (Knack Focus) and Sylvie VERBRUGGEN (Telenet). Pict By Eric Herchaft © Reporters

Bij Belga is het team van 134 medewerkers ongeveer 50/50 verdeeld tussen Nederlands- en Franstaligen, vijfenzestig procent is man, vijfendertig procent is vrouw. Diversiteit vertaalt zich ook in de samenstelling van het managementteam met een gezonde mix van vrouwen (3) en mannen (5) en vijfenzeventig procent vrouwen in sales. “We werken niet met quota maar streven wel naar meer gelijkheid,” zegt CEO Patrick Lacroix. “En er werken nu meer mensen met een migratieachtergrond bij ons, gemiddeld zeven procent, iets meer aan Franstalige kant.”

Bij de rekrutering ligt de nadruk op vaardigheden en ervaring, zonder positieve discriminatie. “We hadden onlangs de keuze tussen twee kandidaten van wie een Arabisch spreekt,” geeft Patrick Lacroix als voorbeeld. “We hebben hem gekozen vanwege die extra vaardigheid, maar zijn specifieke achtergrond speelde geen rol. Toegegeven: we bekijken CV’s met vreemde namen wel extra-aandachtig om zeker te zijn dat deze mensen evenveel kansen krijgen.”

De berichtgeving is gedreven door het aanbod, niet door quota. “De redactie brengt relevant nieuws en laat daarbij verschillende standpunten aan bod komen,” garandeert Patrick Lacroix. De redacteurs hoeven geen boekenwurmen te zijn, maar ze moeten het terrein kennen, ‘streetwise’ zijn, weten wat er leeft, de sociale netwerken volgen, de relevante community’s en influencers kennen, de vinger aan de pols houden van de samenleving. Een aantal woont in onze superdiverse hoofdstad. “We mikken op zo neutraal mogelijke berichtgeving,” stelt Patrick Lacroix. “Een objectief woordgebruik is daarbij essentieel. Daarnaast, zoals gezegd, laten we alle strekkingen aan het woord zonder zelf duiding of kleuring te geven. We beperken ons tot de feiten, dat is onze taak. We bereiden ons goed voor. We zijn niet sneller dan Twitter maar wel betrouwbaarder.”

 

[...] Het volledige artikel leest u in PUB Magazine nr 5 of op pub.be!

Photo Cover: Schelle België, Famke Robberechts, rédactrice en chef de Goed Gevoel