Iedereen in de ban van het WK, ook RMB

Communication / Media / News

mario-klassen-224549 unsplash voetbal footSinds 14 juni zijn alle ogen van de wereld gericht op het WK voetbal. In het zuiden van het land zendt de RTBF alle wedstrijden live uit via La Une of La Deux en het videoplatform Auvio. RMB Insights, de app van RMB Marketing die vanaf 15 juni bereikcijfers en studieresultaten aanbiedt, maakt nu de eerste balans op.
Na 5 competitiedagen en 14 gespeelde matchen blijkt dat het WK voetbal een uiterst verenigende gebeurtenis is voor het medium televisie. Maar ook videostreaming genereert een zeer hoog bereik. Gemiddeld keken er 784.040 kijkers en/of bezoekers per match (gecumuleerd bereik tv + Auvio). De 14 eerste wedstrijden bereikten ook breed publiek. Mannen, vrouwen, jong, minder jong… ze zijn allemaal in de ban van het WK in Rusland.
Zelfs indien voor het medium televisie het kijkerspubliek uitgesproken mannelijk blijft, volgen de vrouwen het evenement toch op de voet. Ze vertegenwoordigen 40% van het WK-publiek (% profiel berekend voor een gemiddelde match). Tijdens de voetbalwedstrijden uitgezonden op tv (alle kampioenschappen) dragen ze in het algemeen niet meer dan 33% bij tot het bereik. En het aantal vrouwelijke kijkers neemt nog toe bij de wedstrijden van de Rode Duivels: op 18/06 bedroeg het aandeel vrouwen voor het televisiescherm 50%.
Het enthousiasme voor het WK verandert ook de tv-kijkgewoonten van de jongere generaties. Daar waar kijkers tot 35 jaar in het algemeen (alle zenders en programma's samen) 18% van het televisiepubliek in het Zuiden vertegenwoordigen, stijgt hun aandeel tot 40% tijdens de WK-wedstrijden. Tijdens dit WK is de gelijktijdige uitzending van de wedstrijden op de televisiezenders en in live videostreaming eveneens een winnende combinatie. Het publiek dat de wedstrijden volgt op Auvio is perfect complementair aan het tv-kijkend publiek. Op het videoplatform is het kijkerspubliek mannelijker en jonger. 60% mannen keek op La Une/La Deux vs 87% op Auvio.