Iedereen kijkt in kristallen bol voor Cannes
Voorspellers maken bij wedstrijden naar goede gewoonte hun prognoses op, en dat is niet anders voor de Cannes Lions. Zo kondigt Leo Burnett zijn jaarlijkse voorspellingen voor Cannes aan, "met een track record van meer dan 84% accuraatheid." Het pakt uit met een shortlist campagnes die de meeste kans maken om een leeuw leer te leggen. De selectie werd gemaakt door Mark Tutssel, chief creative officer van Leo Burnett Worldwide, creative president van Publicis Communications en de juryvoorzitter van Direct op het festival van dit jaar. De shortlists van Leo Burnett zijn te zien op Pinterest.
Vergeet evenmin de voorspellingen van Adweek te bekijken. Dat magazine beperkt zich in zijn artikel tot '25 Campaigns That Will Win Lions in Cannes'. De selectie van van het toonaangevende vakblad oogt overwegend Angelsaksisch, met daarnaast aandacht voor Japan en Scandinavië, wat Indische kruiden, een Franse touche, en een spicy Latino extraatje. De reclamewereld anno 2016 volgens Adweek, soit.