Ik luister dus ik ben

News / Research

Sony Digizik

Digizik en Sony Music Entertainment slaan de handen in elkaar en lanceren een nieuwe ‘on-demand’ onderzoeksservice die Belgische adverteerders en bureaus kan begeleiden in hun marketingbeslissingen. “Zeg mij wat voor muziek je beluistert, en ik zal zeggen wie je bent”: de studies richten zich tot marketingprofessionals die hun doelgroep en haar consumptiegewoontes beter willen begrijpen, en worden gebaseerd op de data die jaarlijks verzameld worden door SME, alsook op de marketing-expertise van het bureau Digizik.

Big data en performancemarketing worden steeds belangrijker en het is niet langer denkbaar succesvolle partnerships te baseren op louter intuïtie of persoonlijke voorkeur. Merken die willen investeren in muziek moeten deze investering vooraf laten gaan door een grondige analyse van de correlatie tussen de verschillende variabelen, zo luidt de boodschap. Pas wanneer ze deze inzichten verworven hebben, kunnen ze een echte ROI behalen met hun campagne. De toekomstige klanten hebben de keuze uit verschillende formaten die een analyse van een bepaalde bevolkingsgroep aanbieden, en dit op basis van variabelen zoals lifestyle, muzikale voorkeur, relatie tot brands en socio-demografische variabelen.

De studies worden uitgewerkt op basis van een staal van meer dan 3.200 Belgen tussen de 15 en 65 jaar, die jaarlijks worden ondervraagd aan de hand van een online survey. Meer dan 568 artiesten en 333 merken werden opgenomen in de data, en elk jaar komen er nieuwe bij. Met dit exclusieve partnership willen de twee bedrijven een nieuwe standaard zetten voor de relatie tussen adverteerders en muziek. Digizik zal het commerciële werk op zich nemen, in samenwerking met Sony Music. Drie types rapporten zijn beschikbaar vanaf vandaag: het Artist Report, het Brand Report en het Slide & Dice report (gepersonaliseerd publiek).