Gemiddeld heeft elke Europeaan zeven paar jeansbroeken, waarvan er twee nooit gedragen worden. Na gebruik komen de meeste broeken terecht op de afvalberg of worden ze verbrand. Slechts minder dan 1% wordt effectief hergebruikt. Dus… waarom geen oude jeansbroeken recycleren en verwerken tot een trendy hoes, dachten ze bij Ikea. Dat deed het meteen voor een van zijn oudste producten: de Klippan-sofa die al sinds 1980 deel uitmaakt van het Ikea-zetelassortiment.
De nieuwe duurzame Klippan-hoes bestaat uit 40% gerecycleerde jeans, wat gelijk staat aan twee jeansbroeken. Met deze productiemethode wordt er per Klippan-hoes van gerecycleerd jeans zo’n 27.000 liter water bespaard en vermindert hij de ecologische voetafdruk met 67%. De nieuwe jeanshoes zal vanaf mei 2021 beschikbaar zijn in de Belgische Ikea-winkels in een licht en donkere kleur jeans en dit voor ongeveer de prijs van een nieuwe jeansbroek, namelijk €99.
De nieuwe hoes kwam tot stand in samenwerking met MUD Jeans, een jeansmerk gevestigd in Nederland. Het label is een pionier op het gebied van circulair textiel met een bewezen positieve impact op het milieu. MUD jeans wil op een innovatieve manier de vervuilende mode-industrie veranderen door te beginnen met hét meest populaire kledingstuk: de jeansbroek. De samenwerking met Ikea is daar een mooi voorbeeld van.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]