IKEA, GILLETTE, COLRUYT GROUP EN AMAZON.COM FAVORIETE MERKEN BELGISCHE CONSUMENT

Awards / News / Research

best brands03Op donderdag 22 maart vond de uitreiking van de Best Brands Awards 2018 plaats. Tijdens de gala-avond van de Best Brand Awards in het Jubelparkmuseum werden de winnaars van de derde editie bekendgemaakt. In het bijzijn van ruim 250 genodigden uit de media, zakenwereld en communicatiesector werden de Best Brand Awards toegekend aan de invloedrijkste merken in vier categorieën. De selectie gebeurde op basis van een multibrand- en multisectorstudie uitgevoerd door GfK bij een panel van meer dan 3 500 gezinnen. Ikea (Best Product Brand), Gillette (Best Growth Brand), Colruyt Group (Best Corporate Brand) en Amazon.com (Best Digital Brand) gingen tijdens deze editie van 2018 met de prijzen lopen.
In 2004 organiseerde Serviceplan voor het eerst de Best Brand Awards in München. Het initiatief werd ondertussen geëxporteerd naar andere landen. Dit klassement van de beste merken meet effectief de sterkte van een merk aan de hand van een studie uitgevoerd door GfK volgens twee criteria: het reële economische succes van het merk en de emotionele perceptie van het merk door de consument. Er is geen jury bij de studie betrokken.
In België laat het succes van merken zoals Ikea, Gillette, Colruyt Group en Amazon.com op het vlak van prestaties niets aan het toeval over, zegt men bij organisator Serviceplan Group: "We mogen gerust stellen dat 2017 hét jaar van Ikea was. Een jaar boordevol nieuwigheden en ontwikkelingen die de nominatie van de Zweedse meubelgigant bekrachtigen. Deze constante evolutie die te danken is aan een onvermoeibare inzet werd nu bekroond met een Best Brands Award. Binnen de top 10 van het klassement van 2017 is Ikea een van de weinige merken die zijn relaties nog sterker wist aan te halen. Daardoor komt het Zweedse bedrijf in de buurt van een score van 80 % wat sterke relaties betreft."
In de nieuwe categorie Best Growth Brands, die merken bekroont die de laatste 12 maanden de grootste positieve groei kenden, kwam Gillette als winnaar uit de bus: "Het merk Gillette noteerde effectief de sterkste stijging inzake marktaandeel, maar eveneens op het vlak van sterke relaties en belevingskwaliteit. In 2017 gaf een derde van de respondenten aan een sterke verbondenheid te ervaren met het merk. Een jaar later is deze score gestegen tot 50 %. De relatie onderging dus een sterke groei en dat in combinatie met de potentiële impact van deze verbondenheid op de marktaandelen binnen een relatie die de consument bestempelt als “beste vriend”." 
Voor het tweede jaar op een rij bekleedt Colruyt de eerste plaats in de categorie Best Corporate Brands. De groep werd eind vorig jaar bekroond in de categorie Best Omnichannel Brand en kaapte daarnaast reeds de titel van Best Belgian Brand weg tijdens de 1e editie van de Best Brand Awards: "Dit succes is toe te schrijven aan de strikte naleving van het DNA dat werd overgeleverd door de Colruyt-oprichter. Het gaat om een visie waarrond de groep is opgebouwd, gericht op de rationalisering van de dagelijkse aankopen. Meer nog, Colruyt Group is ook een merk dat inspeelt op primaire emoties. De retailer behaalt daardoor de hoogste scores op drie emotionele KPI’s. Het is het bedrijf waarmee men zich het sterkst identificeert, dat men het duidelijkst onderscheidt van de anderen en dat men het meeste waardeert."
In de categorie Best Digital Brands behaalt de website Amazon.com zeer overtuigend de eerste plaats: "Het ligt voor de hand om aan te nemen dat een zuivere onlinemarktspeler als Amazon een straatlengte voorsprong heeft op de overige merken. Toch zijn Ikea, Decathlon of zelfs Samsung erin geslaagd een top 10-nominatie te behalen en onlinespelers zoals CoolBlue of Zalando achter zich te laten. Amazon heeft deze score te danken aan verschillende factoren: de impact van de ervaringen met Amazon.com, te beginnen met hun website waarvan 75 % van de respondenten aangeeft onlangs nog iets over Amazon te hebben gelezen of gehoord. Daarnaast behaalt Amazon 7 keer de beste score op de 8 elementen die de BPI (Brand Potential Index) bepalen."