DELAKTIG is een collaboratief, toekomstgericht woonplatform van IKEA dat iedereen aanspoort om er zijn eigen ding mee te doen, en is de nieuwste samenwerking van IKEA met de Britse ontwerper Tom Dixon. Deze maand brengt de Zweedse keten DELAKTIG naar het creatieve designdistrict van onze hoofdstad: de Dansaertwijk. In de expo, die tussen 13 en 31 januari open zal zijn voor publiek, kunnen nieuwsgierigen het nieuwe woonplatform DELAKTIG in al zijn diversiteit ontdekken.
Speciaal is dit 'woonplatform' wel: de Zweedse retailer omarmde er de co-creatie (met Tom Dixon) en de hacking-community voor. Op deze tentoonstelling - er wordt niet verkocht, dat is voorbehouden voor de winkels - zijn bijvoorbeeld producten te zien van Bemz, dat meubels van IKEA 'hackt' door er hoezen voor te maken. Op die manier kan je je IKEA-meubelen helemaal personaliseren. En studenten van designscholen in het Verenigd Koninkrijk (zoals de Belgische Valérie De Belder), Japan en de Verenigde Staten, kregen de kans om eigen accessoires te ontwerpen - IKEA bekijkt welke ook echt in de winkel kunnen komen. Die manier van werken sluit naadloos aan bij het idee achter deze collectie - 'delaktig' is het Zweedse woord voor 'deelachtig'! En het idee van de tentoonstelling (met een verlengde via sociale media) geeft IKEA de kans om op een andere manier te tonen waar IKEA voor staat, zegt Miguel Aguza van IKEA Belgium.
IKEA België blikt deze week trouwens ook terug op 2017. Het voorbije jaar was er een van primeurs voor IKEA België. 903 euro omzet, 15.569.781 winkelbezoekers: alvast geen slechte cijfers. De keten zet ook in op multichannel. De 4.327 medewerkers van IKEA in België dragen graag hun steentje bij, of het nu in de winkel, aan telefoon, sinds dit jaar via chat of Facebook, of bij de mensen thuis is. Deze multichannelstrategie werd ook duidelijk bij de lancering van Click & Collect en bij de opening van het distributiecentrum in Winterslag. Dankzij Click & Collect kunnen klanten online producten bestellen om ze vervolgens af te halen in de winkels of in een van de 17 nieuwe pick-up points overal in het land. Het distributiecentrum in Winterslag groeide, en staat naast de bevoorrading van Belgische en Nederlandse winkels voortaan ook in voor de rechtstreekse levering aan klanten in België.
“Ik blik met enorm veel voldoening terug op het voorbije jaar en ben erg trots op onze medewerkers, want zonder hen was het niet mogelijk geweest. Samen kunnen we ook van 2018 een innoverend en inspirerend jaar maken, daar ben ik rotsvast van overtuigd,” aldus Catherine Bendayan, CEO van IKEA België.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]