IKEA kijkt vooruit en achteruit

Communication / Design / Marketing / News

ikeaDELAKTIG is een collaboratief, toekomstgericht woonplatform van IKEA dat iedereen aanspoort om er zijn eigen ding mee te doen, en is de nieuwste samenwerking van IKEA met de Britse ontwerper Tom Dixon. Deze maand brengt de Zweedse keten DELAKTIG naar het creatieve designdistrict van onze hoofdstad: de Dansaertwijk. In de expo, die tussen 13 en 31 januari open zal zijn voor publiek, kunnen nieuwsgierigen het nieuwe woonplatform DELAKTIG in al zijn diversiteit ontdekken.

Speciaal is dit 'woonplatform' wel: de Zweedse retailer omarmde er de co-creatie (met Tom Dixon) en de hacking-community voor. Op deze tentoonstelling - er wordt niet verkocht, dat is voorbehouden voor de winkels - zijn bijvoorbeeld producten te zien van Bemz, dat meubels van IKEA 'hackt' door er hoezen voor te maken. Op die manier kan je je IKEA-meubelen helemaal personaliseren. En studenten van designscholen in het Verenigd Koninkrijk (zoals de Belgische Valérie De Belder), Japan en de Verenigde Staten, kregen de kans om eigen accessoires te ontwerpen - IKEA bekijkt welke ook echt in de winkel kunnen komen. Die manier van werken sluit naadloos aan bij het idee achter deze collectie - 'delaktig' is het Zweedse woord voor 'deelachtig'! En het idee van de tentoonstelling (met een verlengde via sociale media) geeft IKEA de kans om op een andere manier te tonen waar IKEA voor staat, zegt Miguel Aguza van IKEA Belgium.

IKEA België blikt deze week trouwens ook terug op 2017. Het voorbije jaar was er een van primeurs voor IKEA België. 903 euro omzet, 15.569.781 winkelbezoekers: alvast geen slechte cijfers. De keten zet ook in op multichannel. De 4.327 medewerkers van IKEA in België dragen graag hun steentje bij, of het nu in de winkel, aan telefoon, sinds dit jaar via chat of Facebook, of bij de mensen thuis is. Deze multichannelstrategie werd ook duidelijk bij de lancering van Click & Collect en bij de opening van het distributiecentrum in Winterslag. Dankzij Click & Collect kunnen klanten online producten bestellen om ze vervolgens af te halen in de winkels of in een van de 17 nieuwe pick-up points overal in het land. Het distributiecentrum in Winterslag groeide, en staat naast de bevoorrading van Belgische en Nederlandse winkels voortaan ook in voor de rechtstreekse levering aan klanten in België.

IKEA (Winterslag)

IKEA (Winterslag)


Inspireren wil IKEA ook op het vlak van duurzaamheid. IKEA tracht namelijk zo weinig mogelijk energie en water te verbruiken en doet er alles aan om haar producten een tweede leven te geven. Daarnaast wil IKEA haar klanten inspireren om een duurzamer leven te leiden thuis, met eenvoudige en betaalbare oplossingen om hun impact op de planeet te verkleinen en ook hierbij hoort een primeur: de SOLSTRÅLE-zonnepanelen die duurzame energie betaalbaar en toegankelijk maken voor iedereen. In mei ontwikkelde IKEA in samenwerking met De Kringwinkel Ateljee Gent dan weer de ÅTERSTÄLLA-collectie. Een team van vrouwen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt maakte een unieke tijdelijke collectie uit textieloverschotten. Onder het motto ‘recycleren doen we samen’, stelde IKEA België daarnaast ook oud hout gratis ter beschikking van haar klanten, zodat zij het een nieuw leven kunnen geven. 
Catherine Bendayan

Catherine Bendayan


“Ik blik met enorm veel voldoening terug op het voorbije jaar en ben erg trots op onze medewerkers, want zonder hen was het niet mogelijk geweest. Samen kunnen we ook van 2018 een innoverend en inspirerend jaar maken, daar ben ik rotsvast van overtuigd,” aldus Catherine Bendayan, CEO van IKEA België.