Ikea onthult de ingrediënten van ultiem thuisgeluk

Op 11 januari lanceerde Ikea haar tiende jaarlijkse Life at Home Report, waarin de ingrediënten van een gelukkig leven thuis worden onthuld. Dat rapport is de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een van de grootste jaarlijkse studies ter wereld over hoe we thuis leven en wat ons daar écht gelukkig maakt. Ontdek wat de Belg denkt over hun huidige en toekomstige thuis, wat hun belangrijkste behoeften zijn, en hoeveel mensen thuis dansen en zingen, onbezorgd naakt rondlopen (ja, millennials, we hebben het over jullie), en zich stiekem verbergen voor andere gezinsleden.
ACHT BASISBEHOEFTEN
Met de informatie uit een decennium aan Life at Home Reports heeft Ikea acht basisbehoeften geïdentificeerd die van een huis meer maken dan alleen een plek met vier muren: controle, comfort, veiligheid, verzorging, erbij horen, plezier, voldoening en ambities. Sommige van die behoeften zorgen voor een dagelijkse dosis geluk, terwijl andere diepgaande, betekenisvolle momenten creëren. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat mensen die regelmatig die emotionele basisbehoeften vervullen, een zonnigere kijk op de toekomst hebben.
drie UNIVERSELE UITDAGINGEN
Dit jaar bracht het Life at Home Report ook drie grote universele struikelblokken aan het licht die het lastig maken om aan die basisbehoeften te voldoen. Die uitdagingen laten zien hoe ons dagelijks leven wereldwijd behoorlijk onder druk staat.
1010 BELGISCHE WONINGEN ONDER DE LOEP
Afgelopen jaar werden er in België 1010 interviews afgenomen bij mensen tussen de 18 en 77 jaar oud. 281 van hen wonen met hun kind(eren) onder één dak. Hieronder vind je de meest interessante bevindingen opgesplitst in 5 thema's:
1. THUIS: NU EN LATER
62 procent van de Belgen voelt zich positief over hun huidige leven thuis, en 43 procent kijkt vol optimisme naar de komende twee jaar. De grootste zorgen thuis? Fysieke gezondheid (43 procent), geldzaken (39 procent), en het welzijn van naasten (36 procent). Bij huishoudens met kinderen overheerst een positief gevoel (67 procent), vergeleken met degenen zonder kinderen (60 procent).
2. BEHOEFTEN
Voor minstens 67 procent is elke emotionele behoefte belangrijk, waarbij comfort (82 procent), plezier (80 procent), en verzorging (77 procent) de boventoon voeren. Financiële kopzorgen drukken op 26 procent het gevoel van controle over hun thuisleven. Bij 34 procent is knuffelen met een geliefde dé sleutel tot thuisgeluk.
3. VERHUIZEN
Bijna een derde (28 procent) plant binnen twee jaar te verhuizen, terwijl 16 procent kiest voor een upgrade in hun huidige stek. De belangrijkste redenen om te verhuizen zijn: meer ruimte (24 procent), lagere kosten (13 procent), en groener wonen (7 procent).
4. SLAAP
Het belangrijkste element voor een goede nachtrust bij Belgen is volledige duisternis (31 procent). 9 procent zegt dat zware dekens een belangrijke factor zijn voor een goede nacht. Hoewel een nachtlampje een nicheproduct is (5 procent), blijkt het toch dubbel zo geliefd te zijn bij Gen Z (11 procent).
5. THUISACTIVITEITEN
38 procent van de Belgen waagt een dansje of zingt luidkeels als de kust thuis veilig is, wat het wereldwijde gemiddelde (30 procent) overtreft. Millennials lopen het vaakst in hun blootje door het huis (35 procent), waarbij mannen de kroon spannen met 29 procent versus 23 procent bij vrouwen. 9 procent van alle Belgen en 22 procent van de huisdiereigenaars zegt dat hun huisdieren de baas zijn in huis. Vrouwen (38 procent) claimen meer dan mannen (11 procent) dat ze meer huishoudelijke taken op zich nemen dan hun huisgenoten.
METHODOLOGIE VOOR HET LIFE AT HOME REPORT 2023
In 38 landen werd een nationaal representatieve steekproef van 37.428 mensen van 18 jaar en ouder ondervraagd. Er zijn meer dan 1.000 mensen ondervraagd in 36 landen en meer dan 500 in twee ervan. In België heeft Ikea 1010 interviews afgenomen.
De kwantitatieve enquêtes zijn uitgevoerd door YouGov met behulp van de online CAWI-methode (computer-assisted web interviewing). De gegevens voor elk land zijn gewogen volgens de dimensies van geslacht, leeftijd en geografie op basis van een ideale gewichtsverdeling en werden verzameld van mei tot juni 2023. Meer achtergrondinformatie over het wereldwijd onderzoek en een overzicht van de Life at Home rapporten van de vorige jaren vind je hier.
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]