In de winkel of vanuit de zetel?

TNS BBM

News / Research

TNS BBMTNS gaf de resultaten vrij van de achtste golf van de Brand Media Monitor. De editie 2016-2018 bevat cruciale informatie over ca. 1000 merken in 100 verschillende productcategorieën en over honderden touchpoints (massamedia en below the line). Behalve op de vertrouwde trenddata zoomt de nieuwe studie in op de wijzigende kijk- en luistergewoonten, met aandacht voor nieuwe platformen en devices. De digitale consument wordt gevolgd in de verschillende fasen van de consumer journey (search, dedicated apps, ad blockers,…) en gesegmenteerd naar de internationale Connected Life-typologie.  Een geprobabiliseerd mediabestand laat in de nabije toekomst toe om crossmediale plannen uit te draaien.

De eerste editie van de BMM, zoals deze studie in de markt gekend is, verscheen in 2000 en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een benchmark voor de Belgische marketing- en mediawereld. De studie geeft een inzicht in de relatie tussen merken, media en consumenten op de Belgische markt. Met de enorme rijkheid aan data vult de BMM de hiaten in bereikstudies op het vlak van meer kwalitatieve insights. In de BMM worden consumenten namelijk via veel meer dan socio-demografische criteria beschreven en geïdentificeerd. Een steeds belangrijker onderdeel is uiteraard de relatie met de digitale wereld en sociale media. Daarnaast brengt de BMM het psychologische profiel (semio), lifestyle, culturele voorkeuren (TGI), shopper-gedrag (bv. prijssensitiviteit en merkvoorkeuren), veranderingsbereidheid en communicatiebereidheid (Word of Mouth) in kaart. Een paar bevindingen leest u alvast in de infografieken hieronder en hierboven.

BMM_infographic

Het mediagedeelte geeft een vierdimensionaal beeld van het gebruik van alle mediatypen, mediamerken (meer dan 500), mediacontext en -content en de apparaten die consumenten daarvoor gebruiken. Zijn doorgedreven crossmediale aanpak doorbreekt de silo’s van de CIM-studies en legt er een dak boven. Van producten en merken wordt niet alleen het gebruik geïdentificeerd, maar ook de bekendheid,  attitude (aankoopintentie) en waardering (NPS-score) , de aankooplocaties, gebruikte touchpoints  of de keuze-motivaties.