In goede dagen en reclamedagen

Wemmelikea

Vertaalde artikels

Wemmelikea

Ze zijn jong, ze zijn mooi en iedere pas gediplomeerde student zou jaloers zijn op hun carrière. We ontmoeten Miguel Aguza en Lolita Swanet in Le Pain Quotidien in Wemmel, een symbolische plaats voor het jonge koppel: hier komen ze vaak samen tussen twee vergaderingen door om wat stoom af te blazen of om te praten over het werk!
- Noémie Jadoulle

De autosector heeft voor haar geen geheimen meer. Na haar stage bij Mercedes-Benz Belgium bekleedt Lolita Swanet de post van advertising assistant bij Citroën Belux, waar ze na twee jaar advertising manager wordt. Drie jaar later belt Zweden. Sindsdien is ze marketing campaign manager bij Volvo Car Belux.

In 2016 wordt hij bekroond tot Advertiser Personality of The Year, een prijs gecreëerd door PUB en UBA, en zijn interieur lijkt wel vanuit een Ikea-folder te komen. Miguel Aguza is nog maar net afgestudeerd aan EPHEC wanneer hij accountmanager bij Publicis Brussels wordt. Daarna bekleedt hij dezelfde functie bij DDB Brussels, waar hij tonnen ervaring opdoet. Na drie jaar bij Renault belandt hij bij Ikea als communication manager bij Ikea Belgium.

Jullie zijn alle twee adverteerders. Hebben jullie elkaar dankzij de sector leren kennen?

Lolita: Ja, inderdaad. We kennen elkaar heel lang. Toen Miguel bij Renault werkte, en ik bij Citroën zat, hebben we elkaar leren kennen op het Autosalon. Daarna is Miguel naar Ikea vertrokken, en ik een jaar later naar Volvo. Vanaf dan zagen we elkaar vaak op evenementen, en beetje bij beetje beseften dat het meer was dan goed overeenkomen…

Praten jullie thuis over het werk, of proberen jullie dat te vermijden?

Miguel: Het is geen onderwerp dat we proberen te vermijden, maar waar we vanzelf over praten, omdat het, denk ik, onze passie is. Ik moet mijn ideeën kunnen delen om te zien of ze oké zijn en om te voelen welke eerste reacties ze kunnen uitlokken. Dus natuurlijk praten we erover. En omdat we dezelfde job hebben, gaat de discussie sneller, omdat we weten waarover we praten en elkaar begrijpen. Er is geen drie uur uitleg over de context nodig. Daarnaast hebben we het geluk dat we voor twee Zweedse merken werken. Er heerst bijna dezelfde geest, dus er is een culturele affiniteit. We werken ook met hetzelfde mediabureau. We kunnen het dus goed vinden!

Hebben jullie altijd willen evolueren in jullie sector?

Lolita: Ik heb mijn bedrijfsstage gedaan bij Mercedes, dus rechtstreeks in de autosector. Aan het einde van die stage had ik twee opties: starten in de wereld van de bureaus of die van de adverteerders. Ik ben altijd gepassioneerd geweest door de autosector. Ik vind dat die dromen verkoopt, en dus heb ik altijd in die sector willen blijven.

Miguel: Wij verkopen ook dromen! Ik hou van mijn job. Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik voor eender wat kan werken, hoewel ik natuurlijk liever werk voor iets dat ik ook graag heb. Toen ik solliciteerde bij Ikea stond er bij de jobvereisten dat je moest houden van decoratie. Ik dacht toen ‘shit’. Maar decoratie is daarna een wel een passie geworden.

Rijden jullie met Volvo en hebben jullie een Ikea zetel?

Lolita: Hij rijdt nog niet met Volvo, maar dat zal niet lang meer duren!

Miguel: Ik ben al overtuigd. En inderdaad, onze twee appartementen zijn net Ikea-showrooms. We hebben aanpassingen gedaan die door mijn collega’s gesuggereerd zijn. We hebben namelijk de raad van specialisten opgevolgd, om zo elk een verschillend Ikea-interieur te hebben. Wanneer mensen bij ons komen zeggen ze altijd verrast: « Ha, dit is Ikea ? »

Jullie zijn twee gepassioneerde mensen. Wat maakt het dat jullie vandaag nog altijd geboeid blijven door jullie beroep?

Lolita: Het delen en communiceren met onze bureaus. Wat me fascineert is het feit dat we verhalen kunnen maken die emotie opwekken bij de doelgroep. Heel de weg daar naartoe, dat is wat mij drijft.

Miguel: Het creatieve proces. Wanneer je op een meeting een geweldig idee kan doen ontstaan, is dat een grote voldoening. Het is een uitdaging om dat elke dag voor elk product te doen. Elke opdracht is voor mij een mogelijkheid om te vernieuwen. In ieder geval, bij Ikea word ik het nooit beu, want het is elke keer een ander product dat ons naar een andere wereld brengt.

Hebben jullie geen schrik om steeds hetzelfde te moeten doen in de automobielsector?

Lolita: Het is echt een uitdaging om jezelf te vernieuwen. Maar gelukkig zijn onze producten verschillend en richten ze zich niet allemaal op hetzelfde publiek. Ik kwam aan bij Volvo in een nogal opwindende tijd, omdat het merk sinds 2015 aan het veranderen is. Die verandering is erg belangrijk. We proberen de denkwijze te veranderen door laten te zien dat Volvo evolueert.

Miguel: Het is grappig dat je dat zegt, want bij Ikea zitten we al zo’n drie jaar in dezelfde situatie. Ikea Zweden heeft samenwerkingsverbanden met ontwerpers ontwikkeld om wat vernieuwing te brengen. Er is dus een echte heropleving van productvitaliteit, wat erg stimulerend is.

Op welke campagne zijn jullie het meeste trots?

Lolita: Testdrive The Commercial, van FamousGrey. Dit waren ongekende resultaten voor Volvo, omdat we het doel rond de jaarlijkse testdrive in bijna drie weken tijd hebben bereikt. Het idee was geniaal. Het was echt leuk teamwerk.

Miguel: Meet the stars of the new Ikea Catalogue, van DDB Brussels. De campagne heeft enkele prijzen gewonnen en we hebben internationale felicitaties ontvangen. Prachtig werk!

Prijzen heb jij genoeg ontvangen, Miguel! Zijn er sindsdien voor jou dingen veranderd?

Miguel: Ik hoop dat ze neen gaat zeggen! Voor mij is er niets veranderd. Ik heb geen grotere parkeerplaats gekregen thuis! Het verandert mijn houding thuis noch mijn professionele houding.

Lolita: Onze relatie is begonnen op het moment dat hij zijn prijzen begon te ontvangen. Ik heb hem dus altijd zo gekend. Het heeft niets veranderd. Ik ben trots op hem.