In het kloppende hart van Altavia ACT

Chez Altavia

Vertaalde artikels

Altavia, een Brussels bureau dat twintig jaar geleden werd opgericht door Anne-Catherine Trinon, fusioneerde eind 2015 met de internationale groep Altavia. Dankzij de fusie groeide het aantal medewerkers er van 45 tot 90, met als ambitie een groeidynamiek na te streven en het gamma voor commerciële communicatie te versterken. Het is dé gelegenheid om de (goede) sfeer bij Altavia op te snuiven.

170315_ALTAVIA_64De ontvangst was beleefd maar eerlijk, de lange entreehal mooi en de toegang tot de eerste verdieping eenvoudig. De sfeer op de Brusselse Louizalaan 287, waar Altavia ACT haar adres heeft, bleek al aangenaam vóór onze ontmoeting met onze gastvrouw en gastheer, CEO Anne-Catherine Trinon en creative director Benoît De Saedeleer. Onze aankomst werd op kantoor bevestigd. Na het genot van een koffie met croissant snoven we tijdens een rondleiding door de ruime kantoren van het bureau een ontspannen werksfeer op. Het goede algemene humeur trof ons door zijn naturel – méér dan het doorsnee journalistiek bezoek dat nog maar net werd aangekondigd. Kortom, de signalen klopten over het algemeen al meteen, zoals we tijdens ons bezoek zouden vaststellen.

Een aangename omgeving

“Bij ons is er geen sprake van een typische dag,” zegt Anne-Catherine Trinon al meteen. “Alle dagen zijn verschillend, wat des te beter is.” Catherine Trinon houdt er van de dag vroeg te beginnen, over het algemeen rond 7.30 uur, kwestie van de mails en lopende dossiers af te handelen onder een lukraak babbeltje. “Ik zeg gedag, ik praat met de mensen,” voegt ze nog toe. “Gewoon omdat ik dat graag doe.” Benoît De Saedeleer bevestigt dit met meer tekst en uitleg: “Door het DNA van onze studio en onze afdeling voor internetontwikkeling wisselen kalmte en opwinding, maar ook persoonlijk en teamwerk elkaar bij ons af. Onder een onafgebroken pingpong van ideeën. In deze omgeving vindt iedereen zijn plaats.” Anne-Catherine knikt: “Humor is aan de orde van de dag in onze ambiance. Er wordt hier veel gelachen. En mijn deur staat altijd open.”

Voorbeeldmanagement

De toon is gezet. We merken dat het bureau het veelgeroemde participatieve management inderdaad hoog in het vaandel voert. A propos, deze positieve trend wordt tegenwoordig door veel ondernemingen gevolgd. Maar Anne-Catherine Trinon past het participatieve management al lang in de realiteit toe. “Toegegeven, we weten heel goed dat we niet bepaald leven in een wereld van troetelbeertjes. Maar dankzij het participatieve management beschouwen we iedereen als een stel hersens. Iedereen draagt en voert een bedrijfsproject uit. We hebben dus een serie zaken ontwikkeld, onder meer wat we bij ons de ‘Stammen’ noemen – we hebben er negen. In de Stammen plukt iedereen dankzij de cartografie van alle individuele competenties de vruchten van eender welk project. In de loop van de tijd heeft dat gezorgd voor een mooie dynamiek.”

170315_ALTAVIA_14Zich dagelijks heruitvinden

Die methode, die het voor alles van vertrouwen moet hebben, houdt in dat het zaak is zich goed te omringen, in een sector waar het vak voortdurend heruitgevonden wordt en waar alles iedere dag opnieuw in vraag gesteld wordt. “Inderdaad, want de evolutie verloopt vandaag ongelooflijk snel,” stipt Benoît De Saedeleer aan. “Het vak begon te kantelen op het moment dat eender welke Jan of Miet met de pet met de smartphone een fotomontage kon maken die een graficus 16 jaar geleden alleen met een computer van 150.000 frank aankon. Het is aan ons om na te denken over de meerwaarde die we kunnen scheppen. Daar zijn natuurlijk oplossingen voor. Ze gaan van specialisatie – zoals wij die momenteel overigens doorvoeren – tot het oprichten van een innovatieafdeling. Daarbij staan we natuurlijk zo dicht mogelijk bij de klanten, dit om hun wensen zo goed mogelijk in te lossen. We hebben trouwens nog maar net een grootschalig onderzoek bij een steekproef van 3.000 mensen uitgevoerd om nóg beter de actuele trends te begrijpen.”

Een zachte fusie

De fusie werd in november 2015 gestart maar ging pas echt in tijdens de voorbije zomer. Ze verenigde twee relatief verschillende werelden. “Met de retailcommunicatie, onder meer in de telecommunicatie, de grootdistributie, de auto- en luxesector als rode draad,” preciseert Benoît De Saedeleer. “Enkele mensen zijn uit vrije wil opgestapt, maar we hebben niemand moeten ontslaan vanwege deze fusie.” “Er zijn hoe dan ook enkele maanden nodig voor alles in de plooi valt,” licht Anne-Catherine Trinon toe. “Maar we zien dat de solidariteit en de wederzijdse hulp zich erg snel ontwikkelden. We mengden de organisatie en implementeerden kleine maar fijne dingen zodat de mensen elkaar goed leerden kennen.”

Uitmuntende mond-aan-mondreclame

Kortom, de grote familie die Altavia ACT nu eenmaal is, wordt meer dan ooit gesolliciteerd. Dankzij een uitmuntende mond-aan-mondreclame heeft ze nog mooie jaren voor zich. En dit op zijn beurt dankzij het puike werk – dat spreekt voor zich. “Je verdwijnt als je jezelf niet heruitvindt,” besluit Benoît De Saedeleer. De CEO licht toe: “Het is het verhaal van de kikker die in een ketel water zwemt. De kikker zal in slaap vallen en sterven wanneer het koude water langzaam maar zeker opwarmt. Met andere woorden: zelfs al gaat alles goed, dan nog is het belangrijk om nooit op je lauweren te rusten!”