In The Pocket brengt onze digitale gewoontes in beeld

News / Research

In The Pocket

Het Gentse softwarebedrijf In The Pocket onderzocht welke nieuwe technologieën de Vlaming ontdekt en welke digitale gewoontes hij ontwikkelt. Wat blijkt: tablets verliezen terrein, we dragen 'wearables', we kopen én betalen steeds meer met onze smartphone, en virtual reality (VR) maakt zijn intrede, zo blijkt uit het rapport.

Ons digitale shopgedrag neemt snel toe: de helft van de Vlamingen gebruikt apps om te shoppen. De jongere generatie (de 16 tot 34-jarigen of ‘millennials’) gebruikt daarvoor zelfs gemiddeld drie mobiele shopping-apps. Bijna twee derden gebruikt zijn smartphone of tablet om digitaal te winkelen en te bestellen, een groei van 12% ten opzichte van 2015. Ook mobiel betalen via onze smartphone raakt ingeburgerd: van de 40% Vlamingen die hun mobieltje zo gebruiken, doet ruim 80% dat ook geregeld. Maar hoewel smartphone apps in het algemeen verantwoordelijk zijn voor de digitale groei, begint de tijd die we digitaal doorbrengen toch z’n hoogtepunt te bereiken: het aantal mensen die apps downloaden daalt, en ook het tabletgebruik daalt door dominantie van de grote smartphones.

Bovendien vinden we vandaag in elke huiskamer digitale abonnementen. De helft van de Vlamingen betaalt voor online nieuws, video of muziek. Denk daarbij aan digitale krantenabonnementen, Netflix of Stievie en Spotify of Apple Music als bekendste voorbeelden. De millennials, of onze Vertical Video Generation, vervangen de klassieke televisie moeiteloos door een mobiel toestel. Quasi allemaal bekijken ze video’s op hun smartphone (97%), bij een derde van hen zijn dat zelfs volledige afleveringen.

In The Pocket

En je favoriete winkel binnenstappen en meteen een promotie krijgen via Bluetooth-beacons? Moet kunnen volgens een op de twee Vlamingen. 40% gebruikt zijn smartphone of smartwatch om te sporten of zijn gezondheidsgegevens bij te houden, 15% heeft daarvoor ook een ‘wearable’: een fitness tracker of smartwatch.

Sterker nog: 2017 wordt volgens In The Pocket hét jaar van de virtual reality: de Playstation VR of headsets als de Oculus Rift, HTC Vive of Google Daydream vinden nu al hun weg naar onze huiskamer en werkplek. Opvallend: bijna een derde van de Vlamingen zegt zijn eerste VR-ervaring achter de rug te hebben, maar tegelijk weet een op drie ook niet wat het precies is. Al even opmerkelijk is het verschil tussen mannen en vrouwen: ruim 40% vrouwen heeft geen idee wat VR inhoudt, terwijl exact evenveel mannen er al een eerste keer mee experimenteerden. Boys and their toys?

"De mobiele revolutie is nu ongeveer een decennium oud en de Vlaming is helemaal mee", besluit Jeroen Lemaire, CEO van In The Pocket. "Nu staan we aan het begin van een nieuwe omwenteling, waarbij virtual reality, het internet der dingen en kunstmatige intelligentie centraal staan.