In vaders voetsporen?

Vertaalde artikels

Nog een adverteerdersfamilie met een gevestigde naam! De leden van de familie Snyers hebben meer dan één ding gemeen. Vader en zonen behaalden een diploma aan het IHECS, hebben in bureaus gewerkt van Brussel tot New York… en hebben een gemeenschappelijke vriend. - Philippe Warzée
FamSnyers_fotografieLucHilderson_180515_185511_D500159
In de luchtige setting van Silver Square Triumph hebben we een afspraak met het trio Snyers. Eens geïnstalleerd in het salon maken we kennis met Jean-Pierre, de vader die met liefde over zijn nieuwe projecten praat, Antoine, webdesigner bij Social.Lab, en Benjamin, die Social.Lab New York leidt. Het bureau is de rode draad door het leven van de drie mannen, aangezien Jean-Pierre Snyers nog mentor is geweest van een ooit beginnende Yves Baudechon, nu CEO van de groep die zijn zonen in dienst heeft. Het gesprek steekt van wal met de benjamin van de familie. « Ik beheer Social.Lab in New York, de stad van ons hoofdkwartier in de Verenigde Staten. We hebben ook kantoren in Chicago, Los Angeles, Washington en Atlanta. We zijn bijna met 100 mensen die alleen maar met sociale netwerken werken. Ik heb altijd bij Social.Lab gewerkt, ik was een van hun eerste werknemers. » Antoine kreeg de microbe te pakken na een stage bij een klein webbureau genaamd DigiWork. « Werken met het web heeft me daar gebeten, en dus ben ik erin verder gegaan. » Daarna werkte hij als freelancer voor DDB en vervolgens voor Idweaver. « Op een dag belde Benjamin me op voor hulp bij een project. Ik ben hem uit de nood gaat helpen en ben begonnen met er een dag of twee te werken, waarna er al snel meer volgden… Tot ik uiteindelijk volledig voor Social.Lab ging werken. »
Jean-Pierre kwam in 1969 in de sector terecht via Dechi, een bekend bureau dat na verloop van tijd verwaterde in HDM-Dechy, Eurocom, Euro-RSCG, Havas… Hij was onder meer advertising manager bij Scaldia, richtte zijn eigen bureaus op en lanceerde in 2015 de app « I Will », voor al wie gewicht wil verliezen zonder te diëten. « In 2014 wilde ik zelf afvallen en toen merkte ik op dat de apps die reeds bestonden een oneerlijke benutting van reclame en marketing was. » En dus ging hij de digitale wereld zelf in. « Ik ben hogerop geraakt! Ik dacht dat het gemakkelijk zou zijn, maar toen ik eraan begon had ik het gevoel iets gemist te hebben in de reclamewereld. Ik had er niet op gerekend dat het zo moeilijk zou zijn om de digitale wereld te betreden. Er is toch een serieuze evolutie geweest ten opzichte van de reclame zoals ik ze altijd gekend heb, » vindt Jean-Pierre Snyers.
FamSnyers_fotografieLucHilderson_180515_183303_D500133
Hebben jullie het vaak over het werk?
Antoine: Voor het project « I Will » kwam ik op het idee van een chatbot. Ik heb het veel met Benjamin over sociale media.
Benjamin: Iedereen werkt aan verschillende projecten, het gaat dus in beide richtingen.
Papa stelt veel vragen en heeft advies nodig bij zijn activiteiten en ik omgekeerd, in mijn ontwikkeling in de Verenigde Staten. Telkens ik om de drie maanden terugkom, eten we samen en stel ik hem enkele strategische vragen. Zo kan ik meegenieten van zijn ervaring en zijn advies.
Verschilt jullie communicatie- en businessstrategie?
Antoine, Benjamin en Jean-Pierre (in koor en al lachend): oh ja !
Benjamin: We hebben verrijkende dialogen. We luisteren naar elkaar. Niemand heeft een slecht geplaatst ego en we leren van elkaar. Maar er zijn natuurlijk soms kleine spanningen, zoals die tussen collega’s.
Jean-Pierre heeft het over oneerlijke marketingbenaderingen in de gezondheidssector. Wat is jullie kijk op reclameboodschappen?

Benjamin: Ik werk met sociale netwerken en een van de belangrijkste zaken daarin is proberen zo authentiek mogelijk te zijn en dicht bij de consument te staan. Ik denk dat we daarin aan het verbeteren zijn en dat deze benaderingen ook andere vormen van communicatie zullen besmetten.
Antoine: Ik denk dat het vooral de verkochte producten zijn die ‘oneerlijk’ zijn… En dus ook de reclame die eruit resulteert. Degenen die beloven X kg te verliezen in 3 maanden tijd, terwijl we weten dat er zoiets is als een jojo-effect. Dat is oneerlijk.
FamSnyers_fotografieLucHilderson_180515_182653_D500128
Wat vinden jullie van de huidige Facebookproblematiek? Met name van de discussie over data en privacy?
Benjamin: We bevinden ons op een cruciaal moment. We zitten met een upgrade, een beetje zoals de aandelenmarkt wanneer er een marktcorrectie is. Nieuwe technologieën begrijpen we in eerste instantie niet echt. Ze genieten dus van een grote vrijheid, waardoor ze zich vrij snel kunnen ontwikkelen. En omdat er niet veel wetgevingen zijn, evolueren ze in een grijze zone, totdat ze te ver gaan in hun werking en gebruik van gegevens. Een upgrade naar een hoger niveau is dus noodzakelijk. Ik ben onder de indruk van de snelheid waaraan deze spelers zich kunnen rechten en oplossingen kunnen creëren. Daarnaast is er ook het probleem van overconsumptie van content en de overmatige aanwezigheid van ego’s op sociale netwerken. Mensen delen alles wat ze doen, dat heeft een negatieve invloed op de angst van gebruikers. Daar zijn ook correcties voor nodig.
Welk type consument zijn jullie?
Jean-Pierre: Ik ben een zuinige consument, ook omdat ik op dieet ben geweest en nu minder eet. Maar vroeger was ik een impulsieve consument. Ik kan niet naar een boekhandel gaan zonder te vertrekken met vier boeken en als ik op Amazon surf, voel ik me schuldig als ik niet alle boeken koop die ik heb gezien. Zuinigheid is ook een kwestie van leeftijd.
Benjamin: Wonende in New-York, waar je gebombardeerd wordt door aankoopkansen, denk ik dat ik een goede consument ben. Ik ga veel op restaurant, koop veel kleren. Maar het hoort ook bij mijn werk. Als ik een klant heb, koop ik zijn producten omdat het me logisch lijkt om ze te testen. Dan pas kan ik begrijpen wat hij verkoopt.
Antoine: Ik doe zeer impulsieve aankopen. Als ik iets nodig heb ga ik naar Amazon en bestel ik het. Wanneer ik als kind met mijn mama een advertentie voor een gloednieuw product op televisie zag, hadden we het de week erna al in huis. Het verraste me altijd een beetje. Ze bracht altijd een ‘klein pleziertje’ mee voor iedereen.
FamSnyers_fotografieLucHilderson_180515_184859_D500152
In deze sofa zit een ‘buitenlander’. Is hij veranderd sinds hij in de Verenigde Staten werkt?
Antoine: Hij heeft een baard nu! De overgang van zijn studies naar de professionele wereld ging behoorlijk snel. Hij had mentoren die nogal dynamisch waren. Maar het verschil tussen voor en na Social.Lab is gigantisch. De rollen die hij op zich nam, de risico’s die hij nam, het werk dat hij wist te regelen… Dat bracht hem tot in New York.
Jean-Pierre: Ja hij is veranderd. Hij is geëvolueerd en die evolutie is een positieve richting uitgegaan. Natuurlijk is hij nog steeds zichzelf, maar New York heeft hem kansen gegeven die hij in België nooit zou gekregen hebben.
En zijn zij veranderd?
Benjamin: Ze evolueren, maar er zijn geen grote veranderingen. Degene die het meest veranderd is, zal Antoine zijn, omdat zijn leven niet stilgestaan heeft. Hij heeft kinderen gekregen, is getrouwd, heeft een huis gekocht. Dat alles heeft zijn relatie met het werk veranderd. België evolueert en verandert een beetje, en dat heeft ook zijn impact. Mijn ouders consumeren bijvoorbeeld op een heel andere manier sinds ik weg ben. Ze gaan niet langer naar de Delhaize, maar doen hun boodschappen bij de lokale handelaars. Dat valt me op en het is het tegenovergestelde van wat er in de Verenigde Staten gebeurt. Die terugkeer naar lokale winkels, dat vind ik interessant.