Inno komt naar je toe, met Today/Onlyhumans en DDB

Crea / News / Retail

De nieuwe merkstrategie van Inno, vorig jaar door de retailer aangekondigd, is er. Doel daarvan is opnieuw dichter aan te sluiten bij het Belgische publiek, dat het merk al sinds 1897 in zijn hart draagt. Met inno.be lanceert Inno een marketplace: een digitaal verlengstuk van de bekende department stores, in samenwerking met heel wat bestaande en nieuwe partners. Een volledige rebranding van het merk, uitgewerkt door Today/Onlyhumans, inclusief geleidelijke herinrichting van de 16 winkels, ondersteunt die nieuwe wind. DDB, sinds begin 2021 het nieuwe communicatiebureau van Inno, stond in voor de campagne. 

Met de marketplace inno.be wil Inno voortaan ook een hoofdrol spelen op de Belgische online retailmarkt. De grootwarenhuisketen beschouwt het digitale shoppingplatform als de 17de Inno-winkel, een aanvulling op de fysieke winkels in 16 Belgische centrumsteden. Inno.be is 24/7 open en verlengt op een natuurlijke manier de bestaande offline winkelbeleving. En vooral: shoppers ontdekken er extra merken. Hiermee is de retailer vastberaden haar trouwe klanten het leven makkelijker te maken én een nieuw – lees: breder – publiek te bekoren.

“De hoekstenen van de strategie zijn de digitale marketplace, een volledig nieuw ERP-systeem en de rebranding van het merk Inno,” vertelt Armin Devender, CEO van Inno. Die lanceren we vandaag gevolgd door een herinrichting van alle winkels in de komende jaren. Hiermee zullen we onze unieke positie op de Belgische retailmarkt bestendigen en versterken. We vinden de department store helemaal opnieuw uit en maken van Inno een fascinerende place to be voor alle Belgen en toeristen. Inno wordt een inspirerende omgeving die alle zintuigen prikkelt met – dankzij de digitale marketplace – een assortiment dat eindeloze mogelijkheden biedt. Bij al deze veranderingen kunnen we bouwen op onze fantastische medewerkers, die Inno in hun hart dragen en onze klanten elke dag opnieuw de beste service bieden.”

De 17de INNO-winkel blijft altijd open

“Inno komt naar je toe” vanaf 6 mei 2021. Dan opent de marketplace inno.be officieel de digitale deuren. Honderden merken stappen aan boord, en er komen er binnenkort nog bij. In elke productcategorie – mode, lingerie, juwelen, handtassen, reiskoffers en wonen – zit voor elk wat wils, van premium tot mainstream. Een deel van deze merken ligt niet in de 16 fysieke Inno-winkels.

Het onlineplatform fungeert dus als een uitbreiding op de bestaande winkels. “Voor trouwe Inno-klanten wordt het een blij weerzien met hun favoriete merken én nieuwigheden, voor andere shoppers een unieke kennismaking met de echte department store experience,” zo klinkt het bij Inno. 

Rechtstreeks kopen bij partners

Wie shopt op inno.be koopt rechtstreeks bij INNO’s partners. De merken regelen zelf de verzending van elke bestelling. Vanaf 6 mei kan een Inno-klant ook online Loyalty-punten sparen. Vanaf de zomer wordt het bovendien mogelijk om een bestelling af te halen of te retourneren in de vertrouwde Inno-winkel. Zodra de marketplace in België met succes gelanceerd is, zal Inno de mogelijkheden onderzoeken om die uit te breiden naar andere landen.

Rebranding maakt van INNO echt love brand

De department store keert met de naam Inno Department Store terug naar zijn roots. “Vele Belgische gezinnen dragen het merk al generaties lang in hun hart. Anno 2021 wordt Inno meer dan ooit een onmisbare partner in hun dagelijkse leven.”

Dat het grootwarenhuis er voor alle Belgische families wil zijn, weerspiegelt zich in deze rebranding. Het kiest opnieuw voor de naam ‘Inno’, zoals de Belgen het grootwarenhuis altijd graag zijn blijven noemen. De nieuwe baseline ‘For you. en de bijhorende visual identity, die geleidelijk aan ingevoerd worden, moeten dat thuisgevoel versterken. Denk aan beelden van echte mensen in reële situaties, warme en moderne kleuren en een open, hartelijke taal.

Thuisgevoel in gerestylede winkels

Met de terugkeer naar de naam Inno en de op Belgische leest geschoeide rebranding speelt het lokale management voluit in op de Belgische context en de wensen van de Belgische shoppers. Alle 16 Inno-winkels krijgen een nieuwe, trendy look, waarin klanten zich meteen thuis moeten voelen: “De gerestylde winkels verwelkomen hen met een warm, modern interieur dat stijlvol en tegelijk rustig aanvoelt.” In december 2020 werd Inno Schoten al vernieuwd, voor komende herfst staan de winkels in Luik, Leuven en Waasland Shopping op de planning. In de komende jaren ondergaan alle winkels deze metamorfose.

Nieuw ERP-systeem in recordtijd

De basis voor deze transitie naar een moderne omnichannel retailer is het nieuwe ERP-systeem waarop Inno in maart overstapte. In samenwerking met Business & Cloud Integrator Ctac implementeerde het in zeven maanden een nieuw SAP-platform. Dat ondersteunt een breed scala aan bedrijfsprocessen voor de kernactiviteiten van Inno. Bovendien wordt het registratiesysteem geïntegreerd met andere systemen, waaronder de marketplace inno.be en het loyaliteitsprogramma Point of Sale.