Inspiratieplatform Be Inspired kiest best of gaming

4schools / Media / News

Omwille van de groeiende aandacht voor de ‘gaming touchpoints’ die steeds meer en op verschillende manieren worden ingezet om Belgische gamers te bereiken, werd binnen het Be-Inspired-platform de nieuwe sectie ‘Best of Gaming’ gelanceerd. De jury van Best of Gaming kwam in het begin van de zomer voor het eerst samen, wat leidde tot 10 gepubliceerde cases, waarvan er 5 werden bekroond.

Het platform Be-inspired.media groeit en werd recent uitgebreid met de categorie Best of Gaming. Een onderwerp dat vandaag steeds relevanter wordt gezien de gamingsector uit zijn voegen barst in België. De scope van Best of Gaming? Commerciële communicatie die een beroep doet op video en computerspellen om haar doelgroep te bereiken en te activeren.

De jury van Best of Gaming selecteert, beoordeelt en publiceert de beste cases en inspireert op die manier de sector. Ze bestaat uit de volgende leden: Tim Colman (juryvoorzitter – Proximus), Danny Nijs (Nissan United), Simon De Pauw (D’Ieteren), Grégoire Le Hardy (Nestlé), Steven Verlinde (Engie), Jonathan Jacoby (UMA-coördinator – Space), Lauren Tran (Publicis Groupe), Emilien Eloy (Spacefwd), Tatiana De Wind & Adrien Van Damme (GumGum), Matthieu Py (Azerion), Benjamin Meunier & Mauricio Gonzalez (RMB), Nicolas Vandersteen (Sparkers) en Fabio Pellegrini (Samsung).

10 publicaties, 5 bekroningen

Op de eerste jurybijeenkomst schoot Best of Gaming meteen stevig uit de startblokken: maar liefst 11 cases werden ingediend voor evaluatie. Na geanimeerde debatten besloot de expertjury er 10 te publiceren en 5 te bekronen. Daar zitten grote merken bij, zoals Coca-Cola, Adidas, Engie, Paco Rabanne, Orange, McDonald’s, Disney en Proximus. Met Systane en Zuny haalden ook twee minder bekende merken de spotlights.

Een overzicht van de bekroonde cases

Coca-Cola Zero Sugar Y3000 - #FuturaCityQuest

Met ‘Enter the Future’ creëerde Coca-Cola een gamified campagne om haar meest recente product – Coca-Cola Zero Sugar Y3000 – populair te maken bij Gen Alpha en Gen Z. Dat deed Coca-Cola door een eigen digitale playground te bouwen in de game Roblox: Futura City. “Een innovatieve case die sterke cijfers kan voorleggen,” aldus de jury.

Adidas - #EnterOzworld

Ozworld is een nieuw modemerk van Adidas, gericht op 15- tot 35-jarigen. In 2022 onderging het merk een volledige rebranding wat samenviel met de creatie van een gloednieuw metaverse waarin de gamers werden aangezet om hun eigen avatar in te zetten. “Een indrukwekkende wereldwijde campagne die perfect lokaal geïmplementeerd werd.”

Engie HR – Reach the unreachables!

Engie slaagde er maar moeilijk in om voldoende technici aan te werven. Al snel realiseerde het merk zich waarom: het slaagde er niet in om de beoogde doelgroep – vaak (hardcore) gamers – rechtstreeks en efficiënt te bereiken. De oplossing? Een rekruteringscampagne met geïntegreerde gaming touchpoints. “Het bewijs dat zelfs HR games doeltreffend als touchpoint kunnen inzetten.”

Rabanne – #playwithPHANTOM

Voor PHANTOM, het meest recente parfum van Paco Rabanne, zette Space en Spacefwd een innovatieve gamified campagne op, gericht op de leeftijdscategorie 16 tot 30 jaar. PHANTOM werd neergezet als een authentiek deel van de gamingcommunity – onder andere via Twitch – en creëerde zo culturele relevantie.

Zuny Gaming Master

Door het creëren van een interactieve onlinewedstrijd Zuny Gaming Masters, slaagde Zuny erin om zichzelf top of mind te maken bij Belgische console gamers. Met deze campagne zette Zuny zich neer als de ultieme telecomprovider door in te spelen op de liefde voor gaming en esports van hun doelgroep.

Ontdek de beschrijving van de 10 geselecteerde cases met commentaren, cijfers en video’s in Best of Gaming via https://best-of-gaming.be/.