Instagram voor uw bedrijf: zes tips

Instagram is hot en niet alleen onder influencers en jongeren. Ook bedrijven maken steeds meer gebruik van het populaire medium. Het platform vernieuwt zich constant, door nieuwe functies toe te voegen. Waar je eerst alleen maar foto’s kon plaatsen, kun je nu hele stories plaatsen of zelfs je eigen televisiekanaal beginnen, ook wel Instagram TV genoemd (IGTV). Leuk, zo’n platform dat snel verandert, maar hoe kun je Instagram optimaal inzetten? Hier volgen zes tips van Sarada Sant, communicatiemedewerker bij Yellow Communications, om als bedrijf zo goed mogelijk gebruik te maken van Instagram.
- Kies een thema
“Als ik kijk naar alle mooie Instagramaccounts in mijn lijst, is er één ding dat gelijk opvalt: de foto’s zijn allemaal op dezelfde manier opgemaakt. Als je hier nog mee moet beginnen, kan het best lastig zijn. Door met de verschillende filters te spelen, kun je zien welk thema het best past bij jouw bedrijf. Vanaf dan kun je dit consistent doorvoeren. Neem een voorbeeld aan Ben & Jerry’s, Ikea Nederland en KLM. Alle foto’s zijn op dezelfde manier opgemaakt, maar het wordt er niet saai door.”
- Afwisseling
“Een Instagram feed met alleen maar foto’s van jezelf achter je bureau is misschien wat eentonig. Afwisseling maakt een pagina veel leuker. Wissel foto’s af met berichten over je werkplek, collega’s en leuke activiteiten die het bedrijf onderneemt.”
- Gebruik hashtags
“Door hashtags te gebruikten bij je berichten, kun je monitoren wat er nog meer over dat onderwerp wordt gezegd. Daarnaast kun je de doelgroep specifieker aanspreken. Plaats je een foto van een bord met lekker eten, kies je als snel voor #food. Het is echter zo dat hashtags als #food al bijna 300 miljoen berichten bevatten. Het is lastig daartussen op te vallen! Je mag best specifieker zijn. In tegenstelling tot Twitter, is het bij Instagram wat gebruikelijker om veel hastags bij berichten te plaatsen. Hierdoor kun je je bericht met meerdere tags specificeren.”
- Zet je stories in
“Je hoeft geen vlogger te zijn om gebruik te maken van de functie stories. Ben je als bedrijf aanwezig op een beurs? Plaats hier berichten over in je story! Laat zien dat je er bent, wat je doet en deel een hoogtepunt. Door dit niet op te nemen in je feed, maar in je story te plaatsen, voorkom je een hoop ‘gespam’ op je instagram-tijdlijn. Je stories kun je ook vastzetten. Als je een story vastzet staan de verhalen vast op jouw Instagram-profiel. Ze komen dan niet in je feed, maar onder jouw persoonlijke informatie. Een voorbeeld van een account dat dit goed toepast is het account van Ohhdeer.”
- Ga live!
“Host je als bedrijf je eigen event? Ga dan live! Zo creëer je in korte tijd veel aandacht rondom jouw event. Je volgers krijgen een melding wanneer je live gaat. Je kunt er later voor kiezen of je de livestream wilt opslaan als story, of niet.”
- IGTV
“Het voordeel van Instagram TV is dat de video’s verticaal zijn. Dit is iets wat momenteel veel voorkomt in de vorm van tijdelijke content (Snapchat, Instagram- & Facebook-stories). Daarnaast kun je met IGTV een andere doelgroep bereiken biedt het nieuwe advertentiemogelijkheden. Via IGTV is het ook mogelijk om terug te vinden wanneer de kijker de video wegklikt, handig als je de content wilt verbeteren.”
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]