{Interview} Bruno Dejonghe en Bas Gezelle (Playar): "AR is er voor elke fase van de customer journey"

Innovation / News

Begin 2020. Een mooi moment om een eigen agency uit de grond te stampen, dacht Bruno Dejonghe. Als producer bij diverse bureaus (Wunderman Thompson, Duval Guillaume) was hij gebeten door de mogelijkheden die augmented reality (AR) biedt. En toen was er corona... "Maar eigenlijk was dat een goede zaak voor ons," moet Bruno Dejonghe (foto rechts) toegeven: "Bedrijven zochten manieren om op een andere manier mensen te bereiken." Dat kon onder meer via Dejonghes bureau nieuwe bureau Playar.

Bas Gezelle (foto links) had vanuit Nederland een nieuwsbrief over AR, en naar aanleiding van een campagne waarover Gezelle had geschreven, kwamen hij en Dejonghe met elkaar in contact. Bas Gezelle werd vervolgens in Playar. Contacten met Snapchat leidden ertoe dat Playar een officiële partner van Snapchat werd, zodat Belgische, en nadien Europese bedrijven bij Playar terechtkwamen voor de uitwerking van campagnes op Snapchat. "We bouwen experiences in opdracht, eerst als uitvoerders, nadien als conceptbedenkers," legt Bruno Dejonghe uit. Daarnaast werkt het bureau voor adverteerders én ook voor creatieve bureaus. Stilaan groeide het bureau, dat ondertussen een vijftiental medewerkers telt, uit tot een heus AR agency, met klanten als Gucci, Tiffany&Co, Coca Cola, the British Army, Ladbrokes en Booking.com (naast meerdere lokale merken). Maar er is nog veel werk aan de winkel om uit te leggen wat AR allemaal kan doen en welke platformen er bestaan. Er zijn platforms als Snapchat, Instagram, TikTok, en Facebook, maar WebAR (of AR via je browser) laat steeds meer toe mogelijkheden zonder gebruik van een afzonderlijke app. "Corona gaf een boost aan AR," zegt Bas Gezelle. "AR is minder passief dan video, de attention rate ligt erg hoog omdat AR meer aandacht van mensen vraagt. Dat is erg waardevol en sommige adverteerders hebben al een vast ritme van AR experiences om de twee maanden. Wij vinden dat AR een vast onderdeel moet zijn van social media-, campagne- en mediastrategieën, en niet zomaar iets voor achteraf."

Ook location based AR neemt aan belang toe. "AR is zeer geschikt voor outdoorcampagnes en -activaties. Van etalages, posters tot aan hele gebouwen. Maar ook print…," zegt Bruno Dejonghe. "Ik begrijp eigenlijk niet waarom printcampagnes niet vaker met AR werken. Je kunt bijvoorbeeld een auto uit de pagina laten komen." Ook try-ons - in de modewereld -  winnen aan populariteit. "Eigenlijk kan je AR toepassen in elke fase van de customer journey," zegt Bas Gezelle. "En zelfs voor recruitment zijn er mogelijkheden," geeft Bruno Dejonghe nog mee.