{Interview} Charlotte De Cort: “De vrouwelijke blik zit voor mij in meer menselijkheid”

4schools / Communication / News

Eind februari blies Creative Belgium haar concept van de Director’s Lounge uit 2016 nieuw leven in. Zo wil de organisatie creatieven en regisseurs met elkaar in contact brengen voordat ze samen aan een project starten. Tijdens de eerste editie “Through her lense” lag de focus op vrouwelijke regisseurs en vertelden Nina Aaldering, Ines Van Steenkiste-Muylle en Charlotte De Cort over hun visie. Die laatste deelde haar inzichten in een gesprek met PUB.

Destijds was de respons op het event heel positief, maar omdat er een tekort was aan middelen en omdat ze het initiatief gratis wilden aanbieden aan leden, werd de Director’s Lounge on hold gezet. Na al die jaren krijgt het een tweede adem. Niet als grootschalig event, wel als een continu platform voor film en sound dat specifieke thema’s op de agenda plaatst. “We geloven dat het belangrijk is om altijd op zoek te gaan naar nieuwe input of perspectieven, om te zoeken naar een nieuwe aanpak of een manier te vinden om om te gaan met de visuele overdosis die we vandaag ervaren,” zegt Isabel Van den Broeck, managing director van Creative Belgium. “De Director’s Lounge zal ook een ontmoetingsplaats zijn, een plek om een praatje te slaan en rond te hangen in ons Club House.”

Welke voordelen biedt zo’n Director’s Lounge voor regisseurs?

Charlotte De Cort: “De Director’s Lounge was een fantastische ervaring voor mij. Omdat het me de kans bood om meer van mezelf als regisseur te laten zien. In de reclamewereld is er doorgaans weinig tijd voor persoonlijke uitwisselingen. Nu kreeg ik de kans om het te hebben over mijn identiteit en visie als maker. Vrouw zijn binnen de sector was niet het hoofdthema. Uiteraard hebben we dat thema aangeraakt, want het is wel een feit dat vrouwelijke regisseurs nog steeds ondervertegenwoordigd zijn. Het was dus heel fijn om daar met drie vrouwen te zitten en de kans te krijgen om dieper in te gaan op ons werk.”

Hoe zou je je visie omschrijven?

Charlotte De Cort: “In mijn castings ga ik op zoek naar mensen met een sprekende persoonlijkheid. Ik kies niet voor traditionele schoonheden op basis van features, maar ga op zoek naar mensen die een gevoeligheid uitstralen. Ik zal mensen dicht bij zichzelf casten. Daarmee bedoel ik dat ik ze zo min mogelijk wil omvormen tot iemand anders. Ik maak er daarnaast een punt van om voor iedereen de tijd te nemen, ook voor figuranten die maar even passeren. Ik wil vooraf kunnen polsen of er gevoeligheden zijn waar ik eventueel rekening mee moet houden. Wanneer ik zie dat de crew uitsluitend uit mannen bestaat, zal ik bekijken of ik niemand kan vervangen door een getalenteerde vrouw. Evenwicht in een team vind ik belangrijk. Dat lukt zeker niet altijd, zeker niet in de meer technische functies, maar het zijn al die kleine dingen die op grote schaal een verschil maken. Ik wil ook niet veralgemenen, maar voor mij zit die vrouwelijke blik ook in menselijkheid integreren in je verhaal. Door op zoek te gaan naar zintuiglijke beelden en door mee te voelen met je personages breng je meer authenticiteit over. Ook ga ik in mijn beelden op zoek naar textuur. Het hoeft er niet allemaal te gladjes uit te zien, het moet vooral echt aanvoelen.”

Heb je zo’n recent voorbeeld?

Charlotte De Cort: “Tijdens een spot voor Lotus met Camille Dhondt in de hoofdrol, heb ik geopperd om het styling speels en fleurig aan te pakken. Ik wilde haar graag oversized kledij aantrekken in plaats van haar in zo’n typisch strak pak te stoppen. Voor mij mocht de spot wat genderneutraler. Het mocht ademen. Wat ook heel leuk was, is dat we in de spot laten zien dat we op een filmset reclame aan het maken zijn. Heel meta en heel eerlijk. Op de spot die ik in mei 2023 maakte voor Defensie ben ik ook heel trots. De video was bedoeld om mensen te rekruteren en om het volk te laten weten dat defensie er voor hen is. Ik heb daarvoor mensen gecast die mochten komen als zichzelf. Ze voelden zich op hun gemak, omdat ik ze niet in een keurslijf duwde. Als mensen mij aanspreken, verwijzen ze vaak naar die spot en willen ze graag voor hen iets maak in dezelfde stijl.”

Je drukt duidelijk je eigen stempel op je werk. Kan je je creatief ei voldoende kwijt in reclamewerk?

Charlotte De Cort: “Niet altijd, maar ik heb al besloten voor mezelf dat niet elke spot die ik maak honderd procent mijn eigen stempel moet krijgen. Soms volstaat het om goed werk af te leveren. Ik ben die strijdlust intussen meer aan het doseren. Bij Defensie voelde ik wel dat ik mijn stem wilde doordrukken. Het was interessant om als vrouw te opereren in zo’n mannelijke wereld en een nieuwe blik te werpen op de typische militaire beelden die in ons collectieve geheugen zitten door de vele oorlogsfilms. Ik wilde amper wapens in beeld brengen, en de soldaten allemaal een gezicht geven. Zo werd het een heel menselijke spot.”

Gebeurt het vaak dat je wel of niet gekozen wordt omdat je een vrouw bent?

Charlotte De Cort: “Daar heb ik weinig zicht op omdat het selectieproces vaak via de productiehuiezen verloopt. Al gebeurt het wel dat ik telefoon krijg van iemand die op zoek is naar een vrouwelijke regisseur. Dan vraag ik altijd: waarom wil je mijn stem? Ik wil niet gevraagd worden omdat ik vrouw ben, ik wil gevraagd worden om mijn visie. Er zijn trouwens ook veel films van de hand van mannelijke regisseurs die eenzelfde visie als mij delen. Al zijn er nog meer voorbeelden waaruit je makkelijk de “mannelijke blik” kan distilleren en waar nog veel stereotiepen in terugkomen. Zelf ben ik er heel actief mee bezig om die uit de weg te gaan. Niet uit rebellie, maar vooral omdat die stereotiepen voor mij niet juist aanvoelen. Ik vraag me soms ook af wanneer er eens grotere budgetten mijn richting gaan uitkomen, naar mijn gevoel gaan die vooral naar mannen. Misschien komt dat voort uit het stereotiepe idee dat vrouwen te emotioneel zouden zijn om zo een grote verantwoordelijkheid te dragen? We krijgen zeker veel meer kansen dan pakweg een paar jaar geleden, maar het lijkt wel alsof je als vrouw nog steeds minder krediet krijgt om fouten te maken. In de reclamewereld zijn er gelukkig al flinke stappen gezet op dat vlak, in Hollywood gaat het allemaal veel trager. Maar is er is altijd ruimte voor verbetering! Je kan bijvoorbeeld niet over vrouw zijn spreken als je niet spreekt over genderfluïditeit of over mensen van kleur: het zijn allemaal groepen van mensen die in verschillende gradaties door eenzelfde soort emancipatie gaan.”

Auteur: Fien Van Liedekerke
Beeld: (c) Saskia Vanderstichele