{Interview} Creative Belgium School van start met een mooie mix aan profielen

4schools / Communication / News

De Creative Belgium School, het nieuwe postgraduaat van de mediacampus van Thomas More in nauwe samenwerking met Creative Belgium, kan in september officieel van start. Met vierentwintig zijn ze, de eerste brigade jonge durvers die onder de vleugels van echte reclameprofessionals gaan leren conceptueel denken, met als eindresultaat hopelijk een nieuwe instroom van creatief talent voor onze reclamebureaus. Acht founding partners scharen zich mee achter het initiatief: Accenture Song, Bridgeneers, Happiness, LDV, Mortierbrigade, Ogilvy Social.Lab, Publicis Groupe en VML.

De ambitie van de Creative Belgium School klinkt duidelijk: het niveau moet van bij de meet aan hoog liggen. Studenten kennen hen dan wel niet, les zullen ze krijgen van top notch creatieven uit het Belgische reclamevak. “We kunnen dit enkel waarmaken met de steun van de industrie,” zegt Greet Wachters, docente communicatie en initiatiefneemster van de Creative Belgium School. “De steun van onze founding partners – Accenture Song, Bridgeneers, Happiness, LDV, Mortierbrigade, Ogilvy Social.Lab, Publicis Groupe en VML – zorgt ervoor dat we met de juiste basis van start kunnen gaan. In ruil daarvoor krijgen zij een first seat: de rechtstreekse en eerste toegang tot vers reclametalent.”

“Door met coaches uit het vak te werken houden we een zeer sterke link met de realiteit in de agentschappen,” vult Isabel Van den Broeck, managing director van Creative Belgium, aan. “Het is belangrijk om mee te zijn met de sector. Met wat er nu leeft en speelt binnen de bureaus, met de challenges waar zij vandaag voor staan.” De uitdagingen, die vandaag op de creatieve afdeling van bureaus liggen, weet ze: “Er is zeker genoeg talent om toffe uitingen te realiseren, waar we nood aan hebben zijn meer mensen die conceptueel denken.”

Vanuit ons DNA

Wat talent betreft zouden we in België alvast goed moeten zitten. De resultaten van recent Pisa-onderzoek stemmen ons hoopvol: het bedenken van creatieve ideeën en sociale en wetenschappelijke oplossing blijkt een sterkte van het Vlaamse onderwijs te zijn. “In tijden waarin middelbare scholen onder druk staan omdat het niveau lijkt te dalen, is dit eindelijk hoopvol nieuws. We kunnen de generatie die onder corona geleden heeft terug moed inspreken,” aldus Wachters.

Binnen Europa zit Vlaanderen bij de absolute top, samen met Estland, Finland en de andere regio’s in ons land. “Onze campagnes zijn inderdaad anders dan de ideeën die we in andere landen zien,” vertelt Van den Broeck. “Dat merk je ook in Cannes. Belgen winnen op internationale awardshows met een bepaald soort ideeën. Net omdat we een klein land zijn, worden we vanuit ons DNA geforceerd om creatief denken in ons te hebben. De resultaten van het onderzoek verbazen me dus niet en zijn een mooie bevestiging van het potentieel.”

Mooie mix aan profielen

Tijdens de opleiding wordt het de bedoeling dat studenten vanuit hun eigen sterktes en creativiteit vertrekken. Wachters hoopte daarom een zo divers mogelijk groep studenten aan te trekken. “Met succes. We kunnen van start met een ongelofelijk mooie mix aan profielen. Iemand met een diploma Kunstwetenschappen, een diploma Journalistiek, een bachelor Digital Experience Design, een master aan CAD, een bachelor in de grafische en digitale media, diploma marketing én een leerkracht... Ook qua taal- en culturele achtergrond kunnen we alvast iets diverser zijn , met een paar Franstaligen en ook mensen met een ander land van herkomst.”

“Het programma zal intensief zijn,” geeft Van den Broeck nog mee. “En iedereen zal zo persoonlijk mogelijk begeleid worden door Tom en Jonas, met daarboven in-depth workshops rond specifieke skills. Het wordt pittig, maar dat is de enige manier om toppers af te leveren die allemaal hun eigen identiteit hebben.”

Info studenten:

Wie mee van start wil in september, kan nog steeds zijn kans wagen: er zijn nog drie plekken vrij. Wil je graag meer informatie over het programma? Schrijf je in voor de Online Info Session op woensdag 4 september om 17u of kom langs op de Open Campusavond op 4 september tussen 18u en 21u op campus De Ham van Thomas More Mechelen.