{Interview} "Duurzaamheid voor bedrijven gaat over risicobeheer"

News / Sustainability

Bubka publiceerde een paginagrote oproep in het nieuwe PUB Magazine. Met een geactualiseerde versie van een iconische advertentie van reclame-godfather David Ogilvy spoort het bureau de sector aan mee het voortouw te nemen om merken duurzamer te maken. Wat wil het bureau daar eigenlijk mee bereiken? En hoe wil men dat concreet doen? "Duurzaamheid, dat is in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de overheid," zegt Wim Vermeulen, director of Strategy and Sustainability bij het Antwerpse bureau. "Ook de bedrijfswereld heeft een grote rol te spelen. Zonder de inspanningen van de bedrijfswereld zullen we nooit klimaatneutraal zijn in 2050. Wij zijn zelf een onafhankelijk bureau, onze eigen impact is zeer beperkt. We kunnen, net als alle andere bureaus, wel veel  impact creëren door onze klanten mee op sleeptouw te nemen en hun transitie te helpen versnellen.”

Wim Vermeulen

Werken voor de goede zaak, dus?

Wim Vermeulen: "Het gaat in de eerste plaats om 'managing risk'. En er zijn verschillende risico’s. Ten eerste is er een groeiend risico voor de productieketen van bedrijven. De klimaatcrisis brengt de productieketen vandaag al in gevaar. We hebben gezien met de pandemie wat dat als gevolgen heeft. Daarnaast kom er een lawine aan nieuwe - groene - regelgeving op ons af. De EU meent het als men zegt dat het als eerste continent klimaatneutraal wil zijn in 2050. En het gaat de bedrijven verplichten om zich aan te passen. Bedrijven beseffen dat nog te weinig! Daarnaast gaat het om 'risk of reputation': een bedrijf moet een deel van de oplossing zijn, niet een deel van het probleem. Er komt dus meer druk vanuit de consument. Zeker voor fast fashion is het zogenoemde tipping point heel nabij. Voor de energiesector zijn we er al voorbij. Bedrijven hebben er alle belang bij om een inschatting te maken wannneer het tipping point er voor hun sector zal komen.”

Je ziet nu al veel meer advertenties die inspelen op duurzaamheid. We geraken er stilaan?

Wim Vermeulen: "We weten uit het onderzoek van ‘De Duurzame Belg’ dat maar 7% van de Belgische consumenten bedrijven gelooft als ze spreken over duurzaamheid. Elk bedrijf in transitie is van oorsprong een niet-duurzaam bedrijf. Bedrijven moeten dus beseffen dat ze hun geloofwaardigheid niet zomaar krijgen, ze moeten die verdienen. Uit recent onderzoek van de EU blijkt dat de helft van de duurzaamheidsclaims vals is. Dat helpt de zaken niet vooruit. Het is duidelijk dat ‘business as usual’ in het communiceren rond duurzaamheid niet werkt.  Hier ligt echt onze rol als bureau. Wij moeten uitzoeken en definiëren wat de nieuwe business as usual is. Oude producten zorgen nu misschien nog voor de grootste omzet, maar de groei zit in duurzame producten. Daar moet de nadruk op komen en in goede communicatie over die duurzame producten ligt onze verantwoordelijkheid. Dat moeten we dus met alle bureaus samen aanpakken. Weet je, tijdens de coronacrisis waren we allemaal viroloog. Vanaf nu moeten we allemaal klimaatwetenschapper worden. Duurzaamheid moet hét gespreksonderwerp worden.”

Wat verwacht je praktisch? Komt er een lijst van duurzame bureaus? Moet de belangenvereniging van bureaus, de ACC, een charter opstellen? 

Wim Vermeulen: "Elk bureau heeft een eigen verantwoordelijkheid. Bubka is bezig om een B-corporation te worden, Bubka investeerde in research voor het boek 'De Duurzame Belg' en was betrokken bij het project 'The Decade of Action'. Daarnaast hebben we een gezamenlijke verantwoordelijkheid. SDG 17 gaat over partnership, het samen aanpakken van het probleem. Dat is onze oproep. We zien wel wie zijn vinger opsteekt en dan kunnen we bekijken wat kan worden gedaan. Wij willen als onafhankelijkbureau niet alleen de agenda bepalen, elke mening is evenwaardig..."