{Interview} Eva Devos (Publicis Groupe Belgium) over Right to Rest: Rust als katalysator voor nieuwe ideeën

News / People

Het gaat goed met Publicis Groupe Belgium. 2022 werd prima afgesloten, met mooi werk voor bestaande klanten, het aantrekken van nieuwe klanten en het aanwerven van bijkomende medewerkers, zodat het bureau in Brussel nu net geen 250 koppen groot is. Bovendien boomen de afdelingen commerce, retail media, content en strategie. Publicis Groupe Belgium lanceerde in december 2022 de campagne ‘Right to Rest’. Niet om gas terug te nemen, maar om de groei op een duurzame manier te ondersteunen, zegt Eva Devos, co-CEO van Publicis Groupe Belgium in een gesprek met PUB.

Publicis Groupe Belgium is al voor de tweede keer op een rij ‘Great Place To Work’. “De eerste keer was dat een verrassing, aangezien het onze eerste deelname was,” zegt co-ceo Eva Devos. “De tweede keer is dat een bevestiging van waar we nu al zes jaar aan werken. Karel Vinck (de andere co-CEO, red.) en ik bouwen aan een bureau dat menselijk, empathisch én ambitieus is. Mensen moeten hier kunnen groeien, professioneel én als mens.”

En nu is er de interne campagne ‘Right to Rest’. In een communicatiebureau is er altijd veel druk en je  moet altijd verrassend en creatief zijn. Deze campagne moet betaalde rustpauzes tijdens de werkuren uit de taboesfeer halen en zelfs actief promoten. Wie creatief en mentaal in vorm wil zijn, moet immers voldoende rust nemen. “Klanten betalen ons en we moeten de aandacht van de consument dus verdienen,” zegt Eva Devos. “Wij zijn bevlogen mensen en we willen goed werk afleveren. ‘Right to Rest’ is er om het allemaal haalbaar te houden voor de medewerkers. Er is een parallel te trekken met de sport, maar volharding wordt gekoppeld aan rustmomenten. En het is bekend dat de grote uitvinders van weleer tussendoor vaak heel andere dingen deden om de zinnen te verzetten.”

Betaalde rust

Uit onderzoek van sectororganisatie Creative Belgium blijkt dat de Belgische reclamesector slecht scoort op het vlak van mentaal welzijn. 82% van de ondervraagden geeft aan regelmatig overuren te kloppen. Bijna driekwart van de ondervraagden geeft aan met stress te kampen, wat gelinkt wordt aan te veel werken. In een sector die gekenmerkt wordt door prestatiedrang, perfectionisme en de druk om steeds met iets nieuw en origineel op de proppen te komen, is het promoten van betaalde rust tijdens de werkuren behoorlijk atypisch. “Hier zijn hangmatten en een stilteruimte waar mensen in kunnen liggen, maar we zien mensen ook wandelen of rennen in het park hiernaast. Die ‘rust’ kan heel verschillende vormen aannemen.”

Kick-offmoment
Marathonloper Bashir Abdi kwam bij de start van de campagne in het Publicis Groupe Belgium-kantoor spreken. Hij sprak over het belang van rusten in de namiddag, na elke training. Hij had het eveneens over goed slapen, zonder pc, maar met een boek, over ideeën krijgen als je mentaal fit bent en knock-out gaan bij gebrek aan rust Een slaapexperte legde uit hoe je je slaappatroon kunt verbeteren – en voor mensen met (jonge) kinderen waren er specifieke tips. Er is ook een stille ruimte, bijvoorbeeld voor gebed of voor yoga.

Het kick-offmoment moest veel aandacht voor ‘Right to Rest’ opwekken, maar het is de bedoeling dat dit een vast onderdeel wordt van het werkpatroon. Op lange termijn hoopt het communicatiebureau een gedragswijziging te creëren waarbij medewerkers zonder schroom rustmomenten durven inplannen. “We creëerden zelfs een jobnummer, zodat ook formeel duidelijk is dat het niet verkeerd is om te rusten. Dat is geen controlemiddel, wel een hulpmiddel om het inplannen van rustmomenten te normaliseren. Het is een signaal dat het goed is om rust in te plannen. We kunnen op termijn bijsturen indien nodig, maar we hebben er alle vertrouwen in dat onze mensen hier geen misbruik van zullen maken. In al onze interne communicatie zullen we trouwens blijven refereren naar ‘Right to Rest’.”

Iedereen mee?

Het idee van de campagne werd mee uitgewerkt door Veerle De Vos, die vroeger zelf actief was in de communicatie en intussen al zes jaar bij Publicis Groupe Belgium actief is om mee het mensgerichte personeelsbeleid uit te stippelen. “Wij hebben het concept dus zelf ontwikkeld,” zegt Eva Devos. “Dat is het voordeel van een creatief bedrijf te zijn! En het concept blijft echt wel hangen, we zien verwijzingen in interne chats of mailberichten. Dat betekent dat het leeft.” Maar is iedereen helemaal overtuigd? “Wij werken aan een bedrijfscultuur waar iedereen zich welkom voelt. Dat doen we niet met quota of powerpoints, er is wel een taskforce diversiteit. Met als gevolg een heel diverse groep van medewerkers, ook naar leeftijd: we hebben recent een enthousiaste 62-jarige aangeworven! Maar wellicht zijn er mensen die zich op dit moment niet ‘happy’ voelen, of die bij die ‘Right to Rest-‘-campagne denken ‘Het zal wel…’. Wij willen een klimaat creëren waarin iedereen die zichzelf eens tegenkomt de mogelijkheden krijgt om daaruit te komen, om daarmee om te gaan. Ik denk dat de groep van sceptici zes jaar geleden veel groter was. Nu gaat het waarschijnlijk om enkelingen. En natuurlijk: wat voor de ene werkt, werkt niet per se voor de andere, en omgekeerd. Maar op een bepaald moment zie je een kantelpunt en gaan ook seniorprofielen naar de werkomstandigheden informeren.”

Meerwaarde voor sollicitanten

Tot slot: deze campagne – en de bijhorende manier van werken – is voor Eva Devos een bijkomende troef bij het aanwerven (en behouden) van nieuwe werknemers: “Sollicitanten vragen naar wat we doen rond mentaal welzijn, rond duurzaamheid, of we goede doelen steunen, wat we teruggeven aan de maatschappij. Het gaat ondertussen om méér dan ‘commercie’. En we bewijzen dat zorg dragen voor mensen kan samengaan met het helpen van klanten bij hun business en met het behalen van goede financiële resultaten. Het gaat om veel meer dan zogenoemde soft skills. Het gaat om een mentaliteitswijziging in de reclamesector.”