{Interview} Familycard: "Mensen denken dat ons concept te mooi is om waar te zijn"
Eén klantenkaart die je bij verschillende webshops kunt gebruiken: dat is het concept van Familycard. Bestuurder Wim Willems legt uit hoe je op sites als Amazon, TUI en Coolblue geld kan terugkrijgen, goede doelen kan steunen of kan sparen voor een ervaring.
Hoe werkt Familycard precies?
Wim Willems: "Familycard is een online loyalty card. Via ons platform zijn er een duizendtal winkels aangesloten, waaronder grotere namen zoals Vandenborre en Krëfel, maar ondertussen ook kleinere webshops. Voor elke aankoop met Familycard krijgen wij commissies en van dat bedrag geven we een groot deel terug aan de klant. Doe je een aankoop bij pakweg TUI, dan ontvang je meestal binnen het uur een melding dat je geld terugkrijgt van de aankoop die je hebt gedaan. Daarvoor hebben we ons ingeplugd op het model van affiliate marketing. We werken samen met duizend webshops, maar we hebben geen duizend contracten afgesloten. In plaats daarvan zijn we aangesloten bij een vijftiental netwerken."
Over wat voor bedragen spreken we?
Wim Willems: "Het gaat meestal over kleinere percentages van minimum twee tot soms zeven procent. Af en toe is er een speciale actie waarbij de korting kan oplopen tot veertien procent. Gemiddeld kan je er als gezin 250 tot 350 euro per jaar mee uitsparen. Je kan ervoor kiezen om je bedrag cash te laten uitbetalen of om een goed doel te steunen. Ook sparen voor een ervaring zoals een champagne-ontbijt of een wellnessarangerment is een optie: alleen, met je collega’s voor een teambuilding of met je partner. Hoeveel je precies terugkrijgt, hangt af van de sector van de webshop. In de reissector varieert het percentage tussen 2,5 en 4 procent, bijvoorbeeld. De korting op boeken is dan weer lager door de kleine aankoopwaarde en dito marges."
Hoe is het idee om Family Card op te richten ontstaan?
Wim Willems: "In het buitenland is het systeem al redelijk ingeburgerd, vooral in Engeland, Frankrijk en Duitsland. En ook in België bestonden er al gelijkaardige platformen. Na wat marktonderzoek merkten we dat er nog ruimte was voor ons. In 2017 hebben Pieter-Jan Vanneste en Christ Braems en ik Familycard opgericht. Een jaar later zaten we al aan 39.000 gebruikers. Ondertussen is het ledenaantal gestegen naar 165.000 gebruikers en bestaat ons team uit zes personen."
Welke moeilijkheden ervaren jullie?
Wim Willems: "Mensen denken vaak dat het concept te mooi is om waar te zijn. Daarom steken we veel tijd en energie in de uitleg van onze werking. Als iemand lid wil worden van Familycard, dan krijgt die persoon bijvoorbeeld vijf euro van ons. Sommige mensen vinden dat verdacht. Maar het is voor ons natuurlijk voordelig dat zoveel mogelijk mensen sparen. Hoe meer transacties er gebeuren, hoe meer wij verdienen. Die win-winsituatie blijft voor sommige mensen wat onduidelijk."
"Anderzijds is bedrijven overtuigen een uitdaging. Webshops denken in eerste instantie dat we een deel van hun winst afnemen. Op zo’n moment is het belangrijk om onze toegevoegde waarde aan te tonen. Hoe langer we bestaan, hoe makkelijker dat gaat."
"Zo heeft het even geduurd voor we TUI konden overtuigen, maar ondertussen zijn ze heel tevreden met onze samenwerking. Ze hebben zelfs kunnen aantonen dat ze dankzij ons extra klanten hebben. Ook Zalando Lounge heeft al bevestigd dat mensen die via ons platform aankopen doen vaak een hogere orderwaarde hebben, omdat ze weten dat ze daarvoor beloond zullen worden. Heel leuk vind ik dat."