{Interview} Laurence Vandeputte over Gerety Awards 2024: "Ik hoop op een groot aantal Belgische inzendingen"

Awards / News / People

Dit jaar vinden de Gerety Awards opnieuw plaats; een creatieve prijs voor reclamecampagnes met een jury die volledig uit vrouwen bestaat. België is geselecteerd als een van de jurylanden en Laurence Vandeputte, ex-Publicis en creatief consultant, is verkozen tot Belgisch ambassadeur en juryvoorzitter.

Ter gelegenheid hiervan mochten we Vandeputte spreken, die Nancy Delhalle (Serviceplan) opvolgt. Het werd een gesprek over de editie van dit jaar, de evolutie van vrouwen in de reclame-industrie en haar nieuwe rol bij de Gerety Awards.

PUB: Wie is Laurence Vandeputte?

Laurence Vandeputte: "Ik heb gewerkt als art director en creative director bij grote bureaus als Lowe, TBWA, Saatchi & Saatchi, Air Brussels en tot eind 2023 bij Publicis Groupe. Ik heb met allerlei merken en categorieën gewerkt. Ik zit al een hele tijd in het vak en heb met mijn werk zowel nationale als internationale prijzen gewonnen, zoals bij Creative Belgium, de BOA's, in Cannes of tijdens de Clio Awards. 

Mijn samenwerking met Publicis als creative director eindigde in 2023. Ik begin nu als creatief consultant. Ik denk dat mijn ervaring als creatief directeur nuttig zal zijn om bureaus te helpen, door adviesdiensten aan te bieden, te coachen en bij te dragen aan het strategisch denken over merken.

Ik ben er ook trots op dat ik in de raad van Creative Belgium zit, om de Belgische creativiteit te promoten en de integratie van vrouwen en minderheden in de communicatieberoepen aan te moedigen. Ik geloof sterk in de noodzaak om ons beroep uit te leggen en te promoten en toegankelijk te maken voor studenten. Het is een stimulerend en evoluerend beroep en het is belangrijk dat jongeren zich daarvan bewust zijn."

PUB: Hoe vindt u het om Belgisch ambassadeur en juryvoorzitter voor de Gerety Awards 2024 te mogen zijn? Met welke verwachtingen begint u hieraan?

Laurence Vandeputte: "Ik was enorm vereerd toen Lucia Ongay me vroeg om voorzitter te zijn. Ik zat in de Belgische jury in 2022 en ik heb echt genoten van die ervaring. We vormden een zeer eclectische groep van juryleden en het was erg interessant om ieders indrukken te horen. Dit jaar sta ik als voorzitter voor een nieuwe uitdaging met meer verantwoordelijkheid. Zoals veel vrouwen heb ik soms last van het impostersyndroom, maar de geweldige juryleden zijn er om me te steunen en een geweldige lijst met winnaars samen te stellen. Wat mijn verwachtingen betreft, hoop ik op een groot aantal Belgische inzendingen. Bovendien wil ik graag de creatieve campagnes belonen van geëngageerde merken die nieuwe uitdagingen op een leuke en luchtige manier aanpakken en een welkome ontsnapping bieden in deze moeilijke tijden."

PUB: Waarin verschilt de visie van een volledig vrouwelijke jury van een ander type jury?

Laurence Vandeputte: "Ik denk dat de creatie van een volledig vrouwelijke jury door de Gerety Awards een krachtig initiatief is. Het bevestigt de nood aan een grotere vrouwelijke stem in wedstrijden. In mijn ervaring met de jury van 2022 merkte ik dat er veel geluisterd werd en dat er veel respect was. De debatten werden verrijkt door de diversiteit van de profielen. We zien bepaalde ideeën natuurlijk door een meer vrouwelijk prisma. Maar uiteindelijk denk ik niet dat er veel verschil is met de winnaars van andere internationale creatieve wedstrijden. De beste ideeën, zoals Skittles, zijn universeel. Uiteindelijk komt de kwaliteit van de ideeën op de eerste plaats, ongeacht de jury."

PUB: Denkt u dat de introductie van de Gerety Earth Prize dit jaar reclamebureaus aan zal moedigen om beter te kijken naar meer verantwoorde en duurzame campagnes?

Laurence Vandeputte: "Volgens mij is het eerder andersom: de huidige maatschappij moedigt merken aan om verantwoordelijker en duurzamer te zijn, dus is het logisch om die nieuwe categorie te creëren. Bureaus proberen met nieuwe voorstellen te komen die bij deze tijd passen. Bovendien zie ik die prijs als het resultaat van een fundamentele verandering in onze sector en in de manier waarop we werken."

PUB: Wat heeft België de Gerety Awards volgens u te bieden in vergelijking met andere landen?

Laurence Vandeputte: "Ik geloof dat we een uniek perspectief zullen bieden dat bepaald wordt door onze identiteit, ons Belgische DNA. We hebben lokale jury's die hun eigen lijsten met winnaars opstellen. Maar we moeten ook stemmen voor ons beste agentschap van het jaar en ons beste productiebedrijf van het jaar, wat een heel persoonlijke dimensie aan België toevoegt. Dat zal zeker helpen om het verschil te maken."

PUB: Welke criteria zijn volgens u belangrijk om reclamecampagnes te evalueren?

Laurence Vandeputte: "Voor de Gerety Awards is het de creativiteit die moet worden beloond. Naar mijn mening betekent creativiteit allereerst een relevant antwoord bieden op het gestelde probleem, gevolgd door een idee dat een sterke emotie opwekt en een uitvoering die het idee overstijgt. Dat alles moet natuurlijk eenvoudig zijn en door iedereen begrepen worden."

PUB: Hoe ziet u, als vrouw die in de reclamesector werkt, de vertegenwoordiging van vrouwen in deze sector veranderen?

Laurence Vandeputte: "De vertegenwoordiging van vrouwen in reclame blijft een complex onderwerp dat wordt gekenmerkt door objectivering. Hoewel er vooruitgang is geboekt, is er nog een lange weg te gaan naar een rechtvaardige vertegenwoordiging in onze maatschappij. Merken als Dove hebben hun campagnes aangepast om ethische en inclusieve boodschappen over te brengen en spelen zo een belangrijke rol in die evolutie. Communicatoren, of het nu gaat om merken of communicatieprofessionals, hebben de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een mentaliteitsverandering. Diversiteit bevorderen, in het bijzonder door de aanwezigheid en duurzaamheid van vrouwen in de reclame aan te moedigen, is een engagement dat mij nauw aan het hart ligt. Als ervaren vrouw in de communicatiesector vind ik het cruciaal om met jong talent te werken en diversiteit te promoten binnen organisaties zoals Creative Belgium."

PUB: Hoe denkt u dat de reclame-industrie zich zal ontwikkelen op het gebied van sociale verantwoordelijkheid en milieuverantwoordelijkheid?

Laurence Vandeputte: "Diversiteit is steeds meer aanwezig in de communicatie-industrie en dat wordt weerspiegeld in de manier waarop we hedendaagse creatieve kwesties benaderen. Sinds ik ben begonnen, heb ik de vele veranderingen in onze samenlevingen geobserveerd, waardoor nieuwe manieren van communiceren zijn ontstaan. Reclame past zich ook aan en moet met zijn tijd meegaan. Vandaag de dag is communicatie direct en veel gevarieerder geworden. Mensen hebben verschillende vaardigheden, ze jongleren met nieuwe tools, ze zijn consumenten maar ook medeacteurs. Mooie toespraken en prachtige beelden zijn niet langer genoeg. We moeten creatief en ethisch reageren op die nieuwe uitdagingen, om pragmatische hulp te bieden voor de problemen van mensen. Dit beroep moet zichzelf voortdurend vernieuwen en opnieuw uitvinden, als een dynamische afspiegeling van de maatschappij. Nieuwe consumenten hebben niet meer dezelfde relatie met reclame als vroeger en het is essentieel om ons op een passende manier aan hun verwachtingen aan te passen."

Interview: Sofia Rachik en Jessica Cantoni
Foto: Damon De Backer (ILA)

Lees ook: