De digitale revolutie, die vooral via de sociale media bij iedereen is doorgedrongen, is al een tijdje bezig. Heel wat bedrijven voelen daar al een poos de gevolgen van, ook al uit zich dat nu pas ten volle. Eerst en vooral bij de mediabedrijven. En al hebben de krantenuitgevers sneller op die nieuwe ontwikkelingen ingespeeld, ze blijven achteruitboeren wat aantal lezers en advertentie-inkomsten betreft. Met als gevolg dat we steeds minder mediagroepen tellen. De ontwikkelingen bij Mediahuis spreken boekdelen. Bij de magazine-uitgevers geldt hetzelfde, met dat verschil dat ze nog geen adequaat model hebben gevonden om het verlies op te vangen. Daar wachten we op de overname van Sanoma door Roularta of de Persgroep. En met de deelname van Telenet aan SBS plus de komst van Netflix, staat er dit jaar ook op tv-vlak nog veel te veranderen.
Veranderen, daar draait het om. Herman Toch schreef daar in 2012 al een sterk boek over. Met zijn nieuwste boek “Happy Profit” gaat hij een stap verder en toont hij haarscherp aan waarom alle bedrijven - en dus niet alleen mediahuizen - hun businessmodel en marketingaanpak moeten veranderen. Want de digitale revolutie heeft niet alleen een impact op de manier van zaken doen en van communiceren. De daarmee gepaard gaande openheid en het gemak om informatie te vinden en te delen, zorgen ervoor dat de maatschappelijke trend waarbij het immateriële de bovenhand krijgt op het materiële, zich razendsnel ontvouwt.
Of we het nu leuk vinden of niet, die evolutie vindt nu plaats en is niet tegen te houden. Met als gevolg dat bedrijven hun aanpak totaal moeten veranderen. In de eerste plaats door na te denken wat ze willen bijdragen tot het welbevinden van hun klanten en tot een betere maatschappij en planeet. Het klinkt wollig, maar dat is het absoluut niet. Want, zo verwittigt Herman Toch, wie die ommezwaai nu niet aangaat, riskeert over tien jaar niet meer te zullen bestaan. Meer daarover in ons volgend nummer in een interview met Herman Toch.
Om vanuit marketing en communicatie beter met die omwenteling om te gaan en er ook op in te spelen, is het dan ook aan te raden om nieuwe technieken of trajecten uit te proberen die rekening houden met elementen die in de traditionele aanpak nooit aan bod komen. Ik heb het dan over zaken zoals invoelen wat het merk en de klant beweegt, motiveert en beroert. Eén manier is het aangaan van een “merkopstelling”. Hoe dat precies in z’n werk gaat, leest u van pagina 4 tot 8 van PUB Magazine nr 7. Ik raad het iedereen aan.
Mark Anthierens
Hoofdredacteur PUB
mark.anthierens@kluwer.be
@MarkAnthierens