iO maakt Canon van Vlaanderen interactief

Crea / News

Van het Lam Gods over Ons Kookboek tot Rock Werchter: de Canon van Vlaanderen is klaar. De veelbesproken lijst resulteerde niet enkel in een lijvig boek, maar eveneens in de interactieve, uitdagende website canonvanvlaanderen.be, die iO met veel plezier voor een tevreden klant ontwikkelde.

"In opdracht van de Vlaamse Overheid, Departement Onderwijs & Vorming maakte iO de website canonvanvlaanderen.be," zegt Tom Van Mierlo, strategy director bij iO. "We tekenden ook voor de branding, het logo en een promotievideo. Over de inhoud van de canon hadden we uiteraard geen inspraak, daarover heeft de canoncommissie zich uitvoerig ontfermd. Maar de website wil allerminst politieke voorkeuren sturen. Het betreft een bundeling van interessante personen, gebeurtenissen, voorwerpen en fenomenen uit de geschiedenis van de regio die wij vandaag Vlaanderen noemen. Wij hebben die zo helder en toegankelijk mogelijk in een website gegoten. De site moest dynamisch, aantrekkelijk en speels worden, maar bovenal de content maximaal tot zijn recht laten komen."

"De canoncommissie leverde de content aan in 60 historische vensters, waarna wij een webdesign met 3D-aanvoelende tijdlijnen ontwikkelden die bezoekers mee door de tijd voeren," beaamt Sven Luyten, program manager bij iO. "De vensters worden weergegeven door bollen op die tijdlijnen. Naast die tijdlijnweergave kunnen bezoekers ook opteren voor een klassiekere lijstweergave. Om te grasduinen zijn de tijdlijnen het leukst, voor deep dives is de lijstweergave misschien eerder aangewezen. Via de navigatie rechtsboven kun je ook o.a. interactieve kaarten bekijken. De kaarten werden door cartografen aangeleverd, maar wij maakten ze interactief. Zo kun je de landsgrenzen doorheen de tijd verschuiven. Voor lagere-schoolkinderen en mensen die minder sterk zijn in Nederlands reikt Wablieft ook eenvoudigere teksten aan. Sommige zijn al geüpload, andere komen er nog aan."

De commissie Canon van Vlaanderen was dan ook erg opgetogen over de samenwerking met iO, bevestigt secretaris Wim Heylen. "We troffen een gedreven team aan, dat met een open geest naar onze onderneming keek en hun schouders onder dit erg moeilijke project hebben gezet. Enerzijds was iO een en al oor voor onze wensen, anderzijds durfden ze hun expertise te verdedigen tegenover ons, contentgedreven mensen. ‘Zouden jullie dat wel doen? Dat lijkt ons geen goed plan’, opperde iO soms vlakaf. Die parler-vrai hebben we geapprecieerd." Sven Luyten beaamt dat het een uniek project werd. "De 3D-tijdlijn van de homepage vormde een leuke uitdaging. En naarmate je verder teruggaat in de tijd, nam de kwaliteit van het aangereikte beeldmateriaal logischerwijs af: daar hebben onze designers soms bijzonder creatieve oplossingen voor bedacht. Bovendien hebben we en passant veel over de Vlaamse geschiedenis geleerd. Ook het klantencontact was erg aangenaam."