In samenwerking met de ACC (bureaus) en de UBA (adverteerders) sensibiliseert de Raad voor de Reclame de adverteerders en hun communicatiebureaus om vaker een voorafgaande adviesaanvraag in te dienen bij de JEP, de Jury voor Eerlijke Praktijken. Ter herinnering: adverteerders en bureaus hebben voortaan de keuze tussen een advies van de Jury zelf of een advies van het secretariaat van de JEP. De gevolgen zijn verschillend.
Het advies verleend door de Jury zelf omvat een goedkeuring – desgevallend onder voorwaarden – of een afkeuring van de ingediende reclame of het ingediende reclameontwerp. Die goedkeuring of afkeuring van de Jury wordt uitgewerkt en beargumenteerd aan de hand van de toepasselijke ethische en/of wettelijke bepalingen en rechtspraak van de Jury. De Jury is gebonden door dat advies in geval van (een) latere klacht(en), uiteraard enkel voor de elementen die in het advies behandeld werden.
Het advies verleend door het secretariaat van de JEP omvat enkel een lijst van wettelijke en/of ethische bepalingen die op de ingediende reclame of het ingediende reclameontwerp van toepassing kunnen zijn, en verwijst desgevallend naar relevante recente rechtspraak van de JEP inzake de materie in kwestie. Het secretariaat van de JEP verleent geen interpretaties van de voornoemde ethische en/of wettelijke bepalingen. Dit advies van het Secretariaat van de JEP is niet bindend voor de Jury, die vrij blijft om haar beslissing te nemen in geval van (een) latere klacht(en).
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]