Is het samengaan van distributie en media onvermijdelijk?

Vertaalde artikels

Nadat begin dit jaar VOO l’Avenir heeft overgenomen, heeft Telenet onlangs besloten om 50% van De Vijver Media aan te kopen. Daarmee verdwijnt meer en meer de grens tussen distributie- en mediabedrijven. Wat vindt u van deze ontwikkeling? Betekent het een gevaar voor de onafhankelijkheid van de media en voor een rijk en pluriform medialandschap? Of staan de distributiebedrijven met hun bredere financiële basis juist garant voor het voortbestaan van de media?

Johan Parmentier, CEO Publicis Groupe Belgium
Jurgen Noël, External Communication Manager KBC
Laetitia Cooremans, Communication & Project Manager BDMA
Thierry Jourquin, Commercial Director Brightfish

Johan Parmentier

Veranderingen boezemen in eerste instantie altijd angst in. Als je deze ontwikkelingen met iets meer afstand objectief benadert, dan kan ik deze deal tussen Telenet en De Vijver alleen maar toejuichen. Een historisch kwaliteitsmerk zoals De Vijver kan door deze kapitaalinjectie verder investeren in haar aanbod. Telenet wapent zich van zijn kant verder in de nakende strijd met nieuwe spelers zoals Netflix, enz. Bovendien bouwt Telenet hiermee strategisch verder aan een toekomst met een groeiende convergentie tussen tv en internet.
Die dynamiek noopt álle media-/distributiebedrijven om zich - meer dan ooit - opnieuw uit te vinden en verder te investeren in een toekomstgericht en differentiërend dienstenaanbod. Uiteindelijk wint de eindgebruiker want dergelijke ontwikkelingen zorgen gegarandeerd voor een rijker en diverser aanbod.

Jurgen Noël

Het is haast onmogelijk om in zo'n klein afzetgebied als Vlaanderen inhoud te blijven produceren van het niveau dat wij met z'n allen de laatste decennia gewoon zijn geworden zonder een bredere financiële basis. Wie weet was er zonder de investering van Telenet vandaag al een minder rijk programma-aanbod aanwezig? Wereldwijd genomen is dat een evolutie die niet meer te stoppen is. Denk maar aan Netflix.
Wat we vandaag in Vlaanderen nog niet zien, is dat die distributeur zijn eigen content exclusief op zijn eigen platform gaat verdelen. En bijvoorbeeld het pas in een volgend seizoen ter beschikking stelt van klanten van een concurrerende distributeur.
Er volgt in de komende jaren zeker nog een interessante strijd tussen media en distributeurs over de opbrengstenkoek van dé beste producties. Als consument gaan we daar misschien financieel wel wat armer van worden (met bijvoorbeeld exclusieve locale content die als extra packs verkocht worden), maar op vlak van programma-aanbod gaat dit volgens mij alleen maar leiden tot een grotere keuze. So lets sit back, watch & enjoy the show.

Laetitia Cooremans
Cette évolution est une conséquence logique de la convergence numérique. La majorité croissante de consommateurs migrant vers le digital, avec toujours plus de contenus sur plus d’écrans et ce à la demande, pousse aujourd’hui les câblodistributeurs à développer des partenariats avec les fournisseurs de contenu.
« Marriage with content is our future » déclarait Michael Fries CEO de Liberty Global à l’occasion du dernier Cable Congress Europe. Pas étonnant dès lors de voir les acteurs belges du câble saisir les opportunités sur le marché du contenu. Cette acquisition permet dans le sud, la survie de la presse écrite et la possibilité d’une réelle transition vers le numérique. Au nord, cette participation contribue à maintenir une production d’un contenu audiovisuel de proximité. En ce qui concerne l’indépendance et le pluralisme, il faut surtout être attentif à l’évolution de la bande passante. Réel nerf de la guerre, l’égalité du traitement des flux de données constitue l’enjeu essentiel dans les années à venir. Pour éviter une gestion discriminatoire du trafic rendu de plus en plus inévitable par les nouvelles technologies, la question de la neutralité du Net est plus que jamais posée.

Thierry Jourquin

Cette évolution est une conséquence logique de la convergence numérique. La majorité croissante de consommateurs migrant vers le digital, avec toujours plus de contenus sur plus d’écrans et ce à la demande, pousse aujourd’hui les câblodistributeurs à développer des partenariats avec les fournisseurs de contenu.
« Marriage with content is our future » déclarait Michael Fries CEO de Liberty Global à l’occasion du dernier Cable Congress Europe. Pas étonnant dès lors de voir les acteurs belges du câble saisir les opportunités sur le marché du contenu. Cette acquisition permet dans le sud, la survie de la presse écrite et la possibilité d’une réelle transition vers le numérique. Au nord, cette participation contribue à maintenir une production d’un contenu audiovisuel de proximité. En ce qui concerne l’indépendance et le pluralisme, il faut surtout être attentif à l’évolution de la bande passante. Réel nerf de la guerre, l’égalité du traitement des flux de données constitue l’enjeu essentiel dans les années à venir. Pour éviter une gestion discriminatoire du trafic rendu de plus en plus inévitable par les nouvelles technologies, la question de la neutralité du Net est plus que jamais posée.