Is Rembrandt al uw Facebook-vriend?

Epica Circle Amsterdam

Communication / News

Epica Circle AmsterdamWat kan kunst betekenen voor de creative industrie anno 2016? En wat heeft dat te maken met de snel evoluerende, hypergeconnecteerde wereld? Wat betekent creativiteit nog in dit digitale tijdperk? Geen theoretische of metafysische vragen. Wel heel relevant voor reclamemakers van nu. De groep van consumenten voor wie het www er altijd al was, voor wie de opkomst van 'mobiele telefoons', modems en walkmans niet meer bewust heeft meegemaakt. Streamingdiensten, contactloos betalen, online kopen...

Ter gelegenheid van de dertigste editie van de Epica Awards organiseerde Epica vandaag in Club Panama in Amsterdam een Creative Circle Conference: "A day to network, debate and be inspired by speakers from the worlds of advertising, digital, PR and art." Zo gaf Cecilia Martin, co-founder van het Amsterdamse Lava Lab, voorbeelden van hoe kunst vanuit die nieuwe consumenteninzichten (meer 'experience', relaties uitbouwen,...) kan worden gebruikt in communicatie. Waarom geen Facebookvriend worden met Rembrandt van Rijn, bijvoorbeeld? Die campagne is al even afgelopen, maar u kunt nog altijd bevriend geraken met de befaamde kunstenaar (of zijn digitale alter ego).

Rembrandt van Rijn

Andere sprekers waren Barry Wacksman, EVP Global Chief Strategy Officer, R/GA (die praatte over 'the connected age', het uitgangspunt van veel campagnes van het meermaals als 'agency of the year' uitgeroepen bureau uit New York), Bas Korsten, Executive Creative Director, J. Walter Thompson AmsterdamStéphane Xiberras, President & Chief Creative Officer, BETC ParisStephanie Feeney van 72andSunny Amsterdam (dat Amsterdam de kunstzinnige én praktische 'Raynsie' gaf), Sophie Worth, Recruiter, Wieden+Kennedy Amsterdam en Amanda Benfell, Director of Communications, Gunn Report. De aftrap werd echter gegeven door Thomas Kolster, auteur en de oprichter van Goodvertising. Hij maakte duidelijk dat merken niet altijd echt staan voor wat ze beweren te zijn. Merken én bureaus hebben daarin een rol te spelen.

Epica Circle